Hundratals fel i gps-kartorna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-15

Nya navigatorer säljs med gamla kartor

Se upp när du köper "årets julklapp" – gps.

Kartorna i navigatorerna kan vara gamla och innehålla hundratals fel.

"Skrämmande dåligt resultat", säger Mikael Lindqvist, teknikredaktör på M3.

Tidigare i veckan utsågs gps-mottagaren till årets julklapp av Handelns utredninginstitut och nu väntas en köprusch inför julen. Men det är viktigt att också titta vad som finns under skalet på navigatorn. Magasinet M3 har i sitt decembernummer genomfört ett jättetest av kartmaterialet i gps-mottagarna. Resultatet är skrämmande dåligt.

I de navigatorer som säljs i Sverige i dag finns kartor från antingen Navteq eller Tele Atlas. Av dessa innehöll Navteqs kartor betydligt färre och mindre allvarliga fel, visar M3:s test. I testet installerades en navigator med Navteq-kartor och en med kartor från Tele Atlas i en bil, som sedan kördes totalt 400 mil runt om i Sverige.

Ledde till stupet

Men trots att Navteqs kartor var bättre innehöll de samtidigt ett av de allvarligaste felen. I Värmland ledde kartan testpatrullen till en stupkant på en grusväg. Med högre hastighet hade vägbeskrivningen slutat med en olycka.

– Vi har länge känt av ett missnöje med kartorna hos våra läsare och detta test bekräftade verkligen den bilden. Det var skrämmande att se hur en så dyr pryl som gps:en fungerar så dåligt i praktiken, säger M3s teknikredaktör Mikael Lindkvist, som ansvarade för testet.

Vad är de vanligaste felen med kartorna?

– Under testet upptäckte vi att massor med små avstickare och avfarter inte stämde. Och det var så utbrett, även äldre vägar stämde inte. Och villaområden som funnits i 6-7 år var fortfarande markerade som grönområden.

– Många adresser och gatumanm saknas också.

Navigatorerna i testet var försedda med de allra senaste kartversionerna. Men det är inte alls sjävlklart att så är fallet med navigatorerna på butikshyllan, de kan vara årsgamla och då rimligen innehålla ännu fler fel än de i testet.

Hur ser jag hur gamla kartorna i navigatorn jag tänkt köpa är?

– Det är svårt. Kräv av säljaren att de talar om vilken kartversion som sitter i och hur gammal den är. Vet de inte, kräv att de tar reda på det av tillverkaren. Även 2007 års modell kan ha 2006 års kartor.

Har jag rätt till gratis uppdateringar av kartorna?

– Oftast får du köpa till det, brukar kosta runt en femhundring. Kartleverantörerna släpper uppdateringar fyra gånger per år men sedan är det upp gps-tillverkarna att ta in dem, oftast gör de det en gång per år.

En tillverkare gör just nu tv-reklam för att deras gps-kartor uppdateras varje dag. Hur fungerar det?

– Det bygger på att användare själva sköter uppdateringen och delar med sig av fel som de upptäcker till andra användare. Du måste koppla upp datorn mot nätet och ansluta navigatorn för att uppdatera den.

– Det är ett steg i rätt riktning men det är tveksamt att lägga på användarna att uppdatera kartorna.

Något annat jag ska tänka på när jag köper gps till bilen?

– Ett tips är att tänka på att om man bara ska köra i Sverige så är det onödigt att köpa en navigator med kartor över hela Europa. Större kartor slöar ner gps:en och gör den långsam.

Hur mycket pengar ska jag lägga för att få en riktigt prisvärd gps?

– Rimligt är att lägga sig på 3500-4000 kronor. Då får man en riktigt bra och lättanvänd gps. Det som skiljer gps:er i pris är inte kartorna utan oftast extra finesser, som möjlighet att koppla in mobilen eller mp3-spelaren.

Måste jag ha en bilnavigator i bilen eller duger det med en handburen, eller till och med gps-mobilen?

– Jag tycker att man ska ha en bilnavigator, som har en bra och lättanvänd pekskärm. Annars kan det vara svårt att till exempel mata in adresser.

Följ ämnen i artikeln