Sajterna som granskar elektroniktillverkarna

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-27

– Men det finns inga entydiga svar.

Bly och andra giftiga ämnen i datorer. Pvc-plast i mobiltelefoner. Ingen återvinning av gamla produkter.

De senaste åren har flera organisationer börjat granska elektroniktillverkarnas inverkan på miljön.

Här är guiden som kan hjälpa dig att handla grönare prylar.

Är det bättre för miljön att handla en Sony än en Panasonic? En Nokia eller en Sony Ericsson? Sådana frågor försöker nu allt fler sajter besvara genom att granska och betygsätta elektroniktillverkarnas miljöarbete.

Problemet är bara att de i många fall kommer fram till helt olika resultat. Ett företag som får en hög placering på en lista kan hamna i botten på en annan.

Till exempel ger CDP (Carbon disclosure project) Hewlett-Packard högsta poäng – 100 – och Panasonic 90, medan just de två företagen hamnar näst sist respektive sist på Greenpeace rankning.

Det beror dels på att olika sajter synar företagen på olika sätt, dels på att de samlar in underlagen för sina betyg på olika sätt.

Olika kriterier

CDP bygger till exempel på att företagen själva får svara på en enkät om sitt miljöarbete, medan Greenpeace granskar hur företagen hanterar farliga ämnen och återvinning.

– De här listorna är olika eftersom det finns så många olika kriterier att gå efter. Så resultatet blir olika beroende på vilka kriterier man bedömer som viktigast, säger Jacob Hartman, civilingenjör på Greenpeace.

Några av de saker som Greenpeace bedömer är om företaget arbetar på att fasa ut farliga ämne, hur de hanterar återvinningen, och på vilka lobbygrupper de är med i.

Men det mest positiva med listan tycker Jacob Hartman är att deras lista har fått fart på företagen.

– Vår lista har satt igång ett race företagen emellan, så att de nästan tävlar om att vara bäst. De företag som får dåliga resultat är ivriga att rätta till problemen och göra bättre ifrån sig nästa gång.

Miljö nu ett säljargument

Miljön blir också, även i prylvärlden, ett allt starkare försäljningsargument. Enligt magasinet PC för Alla har exempelvis Sony nu tagit fram en bärbar dator som ska vara extra miljövänlig. The Graphic Splash Eco Edition heter den och både dator och förpackning ska vara gjorda av återvinningsbart material och inte innehålla några farliga ämnen. En procent av försäljningspriset ska dessutom gå till välgörenhet.

För att få snurr på försäljningen erbjuder Sony pengar för din gamla dator när du byter till Graphic Splash Eco.

Fast, som PfA påpekar – frågan är hur Sony, med sin inbyteskampanj, motiverar att det skulle vara bra för miljön att öka konsumtionen...

Sajterna som hjälper dig handla grönt

Här är sajterna som granskar hemelektronikbranschen.

Climate counts

Amerikansk organisation som drivs utan vinstintresse. Betygsätter årligen företag utifrån vilka frivilliga åtgärder de tagit för att motverka klimatförändringarna i världen. Betyges utdelas i form av en siffra upp till 100, Ju högre siffra desto större ansträngningar anses företaget ha gjort för att förbättra miljön.

http://www.climatecounts.org/

Greenpeace

Lanserade 2006 guiden ”Green electronics”, där de 14 största tillverkarna av datorer och mobiltelefoner rankas. Rankningen bygger på en granskning av företagens policy vad gäller giftiga ämnen i produkterna samt återvinning. Rankningen uppdateras var tredje månad, den senaste toppas av Nokia före Sony Ericsson.

http://www.greenpeace.org/international/news/green-electronics-guide-ewaste250806

Carbon disclosure project (CDP)

Den största globala databasen i världen över stor företags miljöpåverkan.. Bakom projektet står 315 finansiella institutioner – bland annat de svenska AP-fonderna – som tillsammans förvaltar uppemot 300 000 miljarder kronor. Miljöbetygen som företagen får i datbasen bygger på att de själva lämnar information om sina utsläpp i en årlig enkät.

http://www.cdproject.net/

Calvert online

Amerikans fondförvaltare som sedan 2006 betygsätter USA:s 100 största företag inom fem olika områden, varav ”miljö” är ett. Underlag till betyget samlar Calvert in ”från olika källor som vi anser vara tillförlitliga”. På listan finns företag som Apple, Dell och Microsoft.

http://www.calvert.com/sri_calvertratings.html

Badbuster

Samlar in betyg från olika sajter (bland annat de ovan) och räknar fram en snittsiffra. Siffran visas i en av färgerna grönt, gult eller rött – grönt är miljövänligast.

Laddar du ner ett program från hemsidan (fungerar endast med Internet explorer) kan du närhelst du surfar på nätet ställa pekaren på ett företagsnamn så ploppar det upp en ruta med företagets miljöbetyg, förutsatt att företaget finns med i Badbusters databas alltså. Badbusters index används också av shoppingagenten Prisjakt.

http://www.badbuster.se/