E-handeln har framtiden för sig - men först 2004

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-05

Nästan alla eller 99 procent av Internetanvändarna tror på e-handel via nätet, visar en ny undersökning.

Musik i öronen för en luttrad bransch.

De ljuva tonerna grumlas möjligen av att samma användare tror att det dröjer till 2004 innan e-handeln får sitt genombrott.

De svenska Internetanvändarna handlar fortfarande för jämförelsevis låga summor.

Ungefär var tredje Internetanvändare som på senare tid handlat på nätet hade köpt för mellan 1000 och 5 000 kronor.

Undersökningen visar också att 90 procent någon gång handlat på nätet och att tre av fyra gjort det under det sista halvåret.

Hopp

- Det finns fortfarande hopp för e-handelsbolagen, men entreprenörerna lär tyvärr bli tvingade att försöka övertyga riskkapitalbranschen om ytterligare pengar, säger Peter Bolinder, vd i nätundersökningsföretaget Netsurvey, som gjort kartläggningen.

Dessvärre har det eftertraktade riskkapitalet till stora delar dragit öronen åt sig.

Under året har därför massor av e-handelsbolag tvingats slå vantarna i bordet. Andra kämpar liksom till exempel Letsbuyit med näbbar och klor för att överleva och undvika konkurs.

Kvar blir i synnerhet de företag som redan har en etablerad butiks- och postorderhandel. Genom att köpa upp kraschade e-handelsbolag får dessa tillgång till billig teknik för att utvidga handeln också till nätet.

Ett av de viktigaste argumenten för näthandel har hittills varit möjligheten att köpa billigt.

Bekvämlighet bestämmer

Enligt undersökningen är inte längre priset det viktigaste skälet för att handla via Internet.

Nästan hälften av de cirka 1200 Internetanvändarna i Netsurveys Internetpanel, som kontaktades i undersökningen, angav priset som huvudskäl.

Men 65 procent menade att möjligheten att handla över hela dygnet var huvudargumentet.

De svarande kunde ange mer än ett alternativ på frågan ''Vilken eller vilka är de viktigaste anledningarna till att du handlar på Internet?''.

För ett år sedan angav 74 procent av användarna priset som avgörande för att välja e-handel.

Däremot har inte köpmönstret ändrats under det gångna året. De vanligaste varorna man köper på nätet är böcker, musik, film och datorartiklar.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln