Dvd-spelare årets julklapp
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-27
Dvd-spelaren blir årets julklapp 2001, spår hemelektronik-branschens samarbetsgrupp.
- Priset är rätt, den är lätt att packetera inför julen och samtliga familjemedlemmar kan få ganska stort utbyte av en dvd-maskin, säger Bengt Ernstsson, som är ansvarig för att ta fram hemelektronik-branschens prognoser.
Trots oro på världsmarknaden och en minskad tilltro till en positiv samhällsekonomisk utveckling har inte konsummenternas köpvilja påverkats negativt i särskilt stor utsträckning.
- Det verkar inte som att oroligheterna i USA har fått någon negativ inverkan på vår privatekonomi, säger Anders Appelqvist, vd för Sveriges Radio- och Hemelektronik-leverantörer.
Försäljningsnivån för 2001 kommer att ligga på ungefär samma nivå som förra året, om än knappt, hävdar Bengt Ernstsson.
- Men vi får fullt sjå att nå förra årets resultat, säger han.
Det gäller särskilt på mobiltelefonområdet.
- För första gången sedan GSM-introduktionen får vi svårt att nå förra årets nivå. Det här kommer mer och mer att gå över till att bli en utbytesbransch, säger Bengt Ernstsson.
200 000 dvd-spelare
Den stora försäljningsökningen syns på dvd-området. I år beräknas 200 000 dvd-spelare säljas, jämfört med 95 000 förra året. Det skulle ge en marknadsandel på nio procent vid årsskiftet.
- Det är den snabbaste introduktionen hittills av en enskild produkt som inte ha stöd från operatörerna, säger Anders Appelqvist.
- Försäljningen kommer sannolikt att gå förbi digital-tv-försälningen.
- Dvd är en injektionsspruta för videobranschen. Idag kan du köpa dvd-filmer överallt, även på bensinstationer, säger Lars Håkansson på Warner.
- En bra prisbild, massor av nya titlar och en aggressiv marknadsföring har bidragit till framgångarna, tillägger han.
Många användningsområden
Redan förra året spådde Handelns utvecklingsinstitut att dvd-spelaren skulle bli årets julklapp, men den fick stå tillbaka för mobiltelefonen. Kanske är det i stället dags i år.
Hemelektronikbranschens olika företag vill lyfta fram de olika användningsområden som finns för dvd.
Grundig visar upp en tv med inbyggd dvd-spelare, Hitachi har en videokamera som använder dvd, LG och JVC lyfter fram sina hemmabiosystem med storbildsskärmar.
Panasonic och Philips har dvd med inspelningsmöjligheter, Sony kopplar dvd-spelaren till en projektor för filmvisning och Samsung visar upp en kombinerad vhs- och dvd-spelare. För den bilburne finns bil-dvd-system från Clarion.
Men priserna på de här produkterna ligger än så länge en bra bit över vad ett normalhushåll har råd med.
En vanlig dvd-spelare kostar från ca 2000 kr och uppåt.
Dvd-teknik ger bättre skärpa och klarare färg
Lotta Holmström