Kunderna är dumma – det blir en succé

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-03-03

Collin: Trångt och opraktiskt är helt rätt numera

”Bilen som ska rädda Volvo”. Jo, så brukar vi biljournalister skriva varje gång Volvo kommer med en ny modell. Eller Saab, för den delen.

Och S60 får inte gå fel. Om S60 blir en flopp får Volvo extremt stora problem.

Föregångaren med samma namn blev aldrig någon succé i Sverige. Men globalt var den i flera år Volvos bästsäljare. Ända tills stadsjeepen XC90 tog över första platsen.

Förra S60 var långt före sin tid, en kupéliknande bil med fyra dörrar. Och med ett trångt baksäte. Var det verkligen en Volvo, undrade vi här hemma, vana med Volvos praktiska containrar.

Nu har alla tillverkare liknande modeller och nya S60 är helt rätt i tiden. Men vad har den som kan locka kunder från konkurrenterna?

Kanske bättre säkerhet än någon annan bil i storleksklassen, framförallt för dem där utanför. Redan som standard bromsar S60 automatiskt för en bil som stannat eller som kör långsammare framför. Och för 17 000 kronor extra bromsar den för fotgängare. Ett unikt system som jag redan provat. Ett rent märkvärdigt system som teknikerna på Volvo utvecklat själva och som känner igen människor i alla åldrar över cirka fyra år.

Men fokuseringen på säkerhet är också ett av Volvos allvarliga problem. Många tycker att Volvo bygger tråkiga bilar. De ser inte tillräckligt bra ut, inte tillräckligt sportiga, för foträta.

Därför ska S60 vara Volvos sportigaste modell hittills. Och märkligt nog betyder ”sportig” ofta trång och opraktisk. S60 räcker inte riktigt till för förare över 190 cm, och baksätet är inte att tänka på för folk över 180. Och den ”sportiga” höga sidolinjen gör baksätet rätt misslyckat även för barn, som inte ser ut.

Men Audi, BMW och Mercedes har byggt trånga, sportiga bilar i många år. Och säljer betydligt bättre än Volvo. När Volvo argumenterat för tvärställda ­motorer och framhjulsdrift som ger en decimeter bättre utrymme inne i ­bilen och mer plats bak, har tyskarna byggt vidare med sina skrymmande motorer på längden och ­bakhjulsdrift, och ingen protesterar.

Nu håller Volvo på att byta sida. Motorhuvarna ska bli längre, det ska bli trängre inne i kupén. Sportigheten betonas med styvare chassin och rappare köregenskaper. Ungarna offras i baksätet och bagaget blir trängre, ja, i S60 finns det inte ens plats för ett reservhjul.

Är S60 bilen som ska rädda Volvo? Ja, kanske. För ibland är köparna dummare än man kan tro.

Följ ämnen i artikeln