Landskampen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-04-19

En tuff duell: Hur ska den nya svenska folkkombin klara sig mot en tysk premiumbil?

Tysk premiumkombi mot senaste svenska folkkombin.

En tuff match.

Vem tror du vinner?

Två välsignade stationsvagnar: V50 har nog tuffast uppsyn och ser faktiskt ganska aggressiv ut i vissa vinklar. Audi är mer elegant i formen. Det märks tydligt vilken bil som är helt nyutvecklad.

Föreställ dig det här: Du har en relativt nystartad familj och du vill därför ha en kombi.

Du är villig att lägga nästan 300 000 kronor på bilen, men du har inga behov av någon packåsna.

En V70 eller en Vectra Caravan känns fel. Du söker en körglad och kompakt bil med lite prestige, lite "tyngd".

Den får gärna sticka lite i ögonen på grannarna, om du förstår hur jag menar.

Audi A4 känns helt rätt. För pengen får du en A4 1,8T Avant med 190 hästar (och fyrhjulsdrift).

En tysk premiumvagn med väldokumenterad tyngd och rätt känsla.

Bra köp, tänker du. Den får det bli.

Men vänta nu.

Helt ny modell

För samma peng får du ju faktiskt en Volvo V50. Med värsta motorn därtill, en turbofemma på 220 hästar - 30 fler än i A4.

Det är en Volvo, men å andra sidan en helt ny modell som fått mycket lovord för sin körglädje bland annat. Och visst tycker du att den ser fräckare ut än grannens V70?

Så, vad väljer du?

Volvofemman på 2,5 liter väser lite hest när du vrider om startnyckeln, men låter avsevärt trevligare än Audis raka fyra som går hårt och vibrerar en del på tomgång.

Det rimmar lite illa när resten av A4 är ett sånt snyggt bygge.

Du studerar nu bilarnas inredningar och märker snabbt att Volvo är väl i klass med tyskarna när det gäller kvalitetskänsla.

Visst, några detaljer känns fortfarande lite "tunna" och materialvalen kunde bitvis varit lite mer påkostade, men det vägs upp av att Volvons inre formgivning känns avgjort mer modern.

Audi känns mer traditionella interiört. Inga överraskningar, men väl utmärkt känsla i alla detaljer. Och den där tunga, gedigna, tyska byggkvaliteten som alla biltillverkare försöker uppnå.

Motorn en liten pärla

Vi ger oss av ut på vägarna och Volvo tar täten direkt. De där 220 hästarna verkar vara friska allihop, för Audin krymper snabbt i backspegeln.

När det gäller rena fartresurser så är Volvo överlägsen tyskarna i det här testet. Motorn är en liten pärla och fungerar dessutom briljant ihop med växellådan.

Det blir ännu bättre. Styrningen är blixtrande snabb, och känslan i ratten är bättre än någonsin tidigare hos Volvo. Den elektrohydrauliska styrningen är exakt.

Du konstaterar snabbt att Audi inte hänger med när det gäller körglädje.

Audi-motorn har en oinspirerande gång, och styrningen och chassit är mer avstämda för snabba motorvägar än smala, slingrande landsvägar. Betyget blir därefter.

Älgtestet, ja, antisladd-systemet går inte att stänga av i Volvo V50 och beteendet är välbalanserat och lätt överstyrt. Undanmanöver är inget problem för V50, varken tom eller fullastad.

Audi A4 understyr först och du får brotta in bilen i konbanan. Men när pendelrörelsen är igång så kommer bakvagnen ganska bryskt in i handlingen. Men A4 går inte att köra lika fort som Volvo V50.

Ute på vägen imponerar Audi istället med fin segdragning. Slår faktiskt Volvo V50 trots att vridmomentet i Audi-motorn är betydligt lägre.

Förklaringen är att Volvo har en mer "långbent" utväxling.

Volvon känns rymligare

Så, dags att kika på insidan av bilarna. Båda rymmer fyra personer (fem blir trångt) och Volvo V50 känns rymligast.

Fram bidrar den smala mittkonsolen till att rörelsefriheten blir stor och det enda du tycker är underligt är att fotstödet för din vänsterfot har en konstig vinkel, och därtill inte är speciellt väl tilltaget i storlek. Körställningen är annars mycket bra i Volvo och framstolarna är på känt Volvo-manér utsökta att sitta i, trots att de är mindre än fåtöljerna i S60 och V70.

I Audi har du bäst plats för fötterna och dessutom upplever du att A4 har bäst utrymme i huvudhöjd; du sitter inte lika nära mittstolpen som i Volvo.

Körställningen är mycket bra, stolarna är fastare att sitta i.

Bra på långfärd, tänker du.

I baksätet upplevs Volvo som den rymligaste. Den har bäst takhöjd och bredd, och du får in fötterna fint under stolen framför. Utrymmet för knäna är godkänt, men inte mer.

Audi har lägst takhöjd och känns trång även i sidled. Audi har dessutom hårdare baksäte än Volvo. Längst bak är det ganska trångt i båda bilarna, det här är inga storlastare.

Audi vinner komfortronden

Audi har det största bagageutrymmet med baksätet uppfällt - 442 liter. Volvo endast 417 liter. Fällningen av baksätet går smidigt i båda och då rymmer Volvo V50 1 307 liter, Audi 1 184 liter.

Komfortronden blir en tuff historia, bilarna är väldigt jämna.

Audi kniper segern, knappt före Volvo. Men båda har hård fjädring och blir lätt obekväma på buckliga vägar. Audi bullrar minst. Volvo ligger två decibell högre i lika hastighet.

Audis hjulupphängningar jobbar helt ljudlöst, medan Volvos hjulställ för en del oväsen på riktigt dålig väg. Dessutom klapprar det i V50-ratten vid hårdkörning på bucklig väg, vilket inte känns speciellt kul i den här pris- och prestigeklassen.

Vad som däremot övertygar är Volvos design. Audi A4 är en elegant vagn, men tysken får finna sig i att bli omkörd av V50 när det gäller karossformen. Men så kom Audi A4-kombin 2001.

Att Volvo V50 är helt nyutvecklad märks på säkerhetsnivån.

V50 har bland annat bältespåminnare för baksätet, något som inte finns på någon annan bilmodell, och pisksnärtskydd för framsätespassagerarna.

Volvo är inte krocktestad av EuroNcap, Audi A4 fick betyget fyra stjärnor när den testades år 2001. Men den saknar pisksnärtskydd och det är dåligt i dag.

Smakar det så kostar det

Tittar man på bilarna ur ett ekonomiskt perspektiv så visar det sig att man får betala en del för varumärkena.

Smakar det, så kostar det.

Volvo V50 T5 kostar 7 441 kronor i månaden att äga och Audi A4 1,8T några tior mer.

Mycket pengar och mindre utrymmen än i en Volvo V70 eller Audi A6.

Men nu var du ju villig att försaka lite av Svenssonkombi-känslan till förmån för tuffare image - så vilken bil ska du välja?

Volvo V50 T5 har fartresurser i överflöd, interiören är smakfull. Kvalitetskänslan snudd på i samma nivå som "tyska kassaskåp".

Volvo är fortfarande ett aningen svagare varumärke än Audi men fortsätter Volvo i den här riktningen så kommer Hisingen snart nämnas i samma mening som Ingolstadt och München, lita på det.

V50 är en bil med ytterst få missar och den kan faktiskt konkurrera (och slå) de bästa tyskarna i klassen.

Vi väljer den.

Men vilken bil väljer DU?

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln