Ny Corvette ska locka yngre köpare

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-11

C7 livsviktig för modellens framtid

Försäljningen av Corvette har minskat drastiskt, under krisåret 2008 med så mycket som 48 procent.

Nu hoppas GM att nya modellen C7 ska kunna vända trenden.

Kraftigt minskad försäljning och alldeles för hög medelålder hos köparna (54 år) är de två största hoten just nu för sportbilen Corvette, enligt amerikanska konsument- och analysföretaget J.D Power.

För att vända kurvorna åt rätt håll igen har man för första gången involverat designstudios världen över för att få in bidrag till nästa Corvette som döps till C7.

– Några designförslag var helt lysand, säger Ed Welburn, vice vd för global design på GM till Automotive News.

Och tillägger:

– Det finns mycket att hämta bland förslagen.

En del kritiker tycker att Corvette ser för stor ut. Och att interiören har en alldeles för billig look.

Welburn håller med om att interiören är ett problem.

– Utförandet och materialvalen måste bli mycket bättre, våra kunder har uttryckt en önskan om det.

Dagens Corvette är ungefär lika stor som en Porsche 911 men designen gör att den ser större ut.

– Vi måste finna en form som känns tajtare, men även mer elak så att den matchar bilens otroliga prestanda, förklarar Welburn.

Enligt en industrikälla till Automotive News kommer C7 med den nya Corvettelooken om två till tre år.

– Vägen som vi väljer är väldigt viktig och ännu har vi inte tagit några beslut, avslutar Welburn.

Följ ämnen i artikeln