Nya fräcka knepet: Så lurar de till sig din bil

Publicerad 2016-03-18

Det ska vara ett system för smidigare bilägande, men i verkligheten är det en säkerhetsrisk.

För de ”nyckellösa” bilarna är lika lätta att stjäla som om de stod olåsta med motorn i gång.

”Det är biltillverkarnas plikt att lösa det här problemet”, skriver tyska ADAC

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Med hjälp av lite hemmabyggd elektronik – så kan biltjuven stjäla din bil utan några som helst svårigheter. Det skriver tyska bilägarorganisationen ADAC som har testat 24 nya bilmodeller med så kallat nyckellöst ”Keyless go” lås/tändningssystem.

Sårbarheten är förvisso uppmärksammad tidigare, men nu börjar problemet bli än värre – i ADAC:s test var det inte en enda bilmodell som klarade att hålla tjuven borta.

– Allt du behöver göra är att utöka nyckelns sändningsräckvidd från ett par meter till några hundra. Bilen tror att ägaren är i närheten, låser upp dörrarna och startar bilen – allt utan minsta tecken på inbrott, säger Arnulf Thiemel, biltekniker på ADAC.

Så gör tjuven

Det mest nedslående är att tjuven inte ens behöver vara expert inom elektronik för att kunna genomföra stölden. Det enda som behövs är tillräcklig begåvning för att kunna beställa en sändare/mottagare på nätet.

Själva stölden går till på så sätt att när en ägare till en bil med nyckellöst system lämnar sin bil – så följer tjuven efter. Själva nyckeln sänder hela tiden ut en signal och denna vidarebefordrar tjuven med hjälp av en räckviddsförlängare till sin kumpan som står vid bilen.

Bilen kan nu öppnas och startas – och kan fortsätta köras till dess att motorn slås av. Ofta tillräckligt med tid för att kunna lämna landet och skapa en illegal nyckel.

Deprimerande nog är det här ett generellt problem för branschen och alla bilar som testats, från BMW och Range Rover till Hyundai och VW gick att stjäla på någon sekund.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln