BMW X5 xDrive40e – första laddhybriden

Uppdaterad 2015-03-17 | Publicerad 2015-03-16

BMW gör laddhybrid av sin stora suv X5.

Eldrift, snål bensinmotor och smart drivlina.

Men jämfört med svenske konkurrenten blir den slagen på fingrarna – på nästan alla punkter.

BMW X5 har fått härja tämligen fritt i den övre suv-klassen de senaste åren, men nu när Volvo XC90 introducerats och Audi Q7 står på tur skärps konkurrensen. Det får BMW att bygga om stora X5-suven till laddhybrid.

En 2,0-liters turboladdad motor som ger 245 hästkrafter jobbar tillsammans med en elmotor som levererar 113 kusar och kombinerad maxeffekt är 313 hästkrafter. Litium jon-batteriet ger upp till 31 kilometers räckvidd på ren el och den kombinerade förbrukningen är 0,33 liter per mil.

Bilen, kallad BMW X5 xDrive40e, gör 0-100 km/h på 6,8 sekunder och toppar 210 kilometer i timmen när bensinen förbränns. 120 km/h på el.

Batteriets placering inskränker dock på lastutrymmet som får kapaciteten reducerad med 150 liter, jämfört med en konventionell X5:a.

Audi och Volvo snabbare

Jämfört med konkurrenterna från Audi och Volvo står sig den nya BMW-bilen dock slätt.

Nya Volvo XC90 T8 har exempelvis totalt 400 hästkrafter med en förbrukning på 0,25 liter per mil. Audi Q7 får i sin tur visserligen en treliters dieselsexa, men med den klarar Q7 upp till 56 kilometer på eldrift och förbrukningen uppges bli 1,7 liter per mil. Prestandan då? Även där blir X5 xDrive40e slagen på fingrarna. Audin avverkar 0-100-stinten på sex sekunder och Volvon på 5,9 sekunder.

Det är dock bara prislappen för XC90 T8 som är offentliggjord. Den blir din för 726 000 kronor, medan priset för en 272-hästars dieselspis i Q7 startar på 60 900 euro. Vad laddhybriden kommer kosta är inte offentligtgjort – inte heller vad BMW:n kostar.

Vilken modell föredrar du? Rösta nedan!

Följ ämnen i artikeln