”Är särbehandling av en minoritet...”

Publicerad:
Uppdaterad:

Motor

Här är Trafikverkets idélista som får motorcyklisterna att rasa

Foto: Trafikverkets lista för att öka säkerheten kring motorcyklister tas inte emot med öppna armar av organisationen Sveriges Motorcyklister.

Lättare att bli av med körkortet, strypt topphastighet och högre böter.

Här är Trafikverkets hemliga lista som retat gallfeber på svenska motorcyklister.

– Det är särbehandling av en minoritet i trafiken och integritetskränkande, säger Stefan Dangardt, ordförande i Sveriges Motorcyklister till Aftonbladet om listan.

Sveriges Motorcyklister (SMC) har runt 71 000 medlemmar.

Nu rasar intresseorganisationen. Anledningen? En hemlig lista från Trafikverket som har läckt ut.

Listan från myndigheten är en punktlista med 30 förslag med fokus på hastighet för att minska antalet olyckor med motorcyklar.

Och flera av förslagen är sådant som Stefan Dangardt, ordförande i SMC, och hans medlemmar inte står bakom. Bland annat:

• Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelser för mc.

• Körkortsindragning vid överträdelser över till exempel 20 km.

• Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag (via trafikanten?)

Känner sig särbehandlade

Sveriges Motorcyklister har efter att listan läckt ut skrivit ett öppet brev till Trafikverket där man bland annat förklarar att de känner sig särbehandlade.

Stefan Dangardt, ordförande för SMC, berättar vidare för Aftonbladet:

– Att dra in körkortet för en mc-förare ska inte vara enklare än för vilket fordon som helst. Alla ska vara lika inför lagen. Sen, när det handlar om uppgifter om trafikförseelser, det är ju mer eller mindre ett utdrag ur brottsregistret. Det är integritetskränkande och särbehandling av en minoritet i trafiken, säger han och tillägger:

– Det känns som man vill ta bort motorcyklisterna från de svenska vägarna.

Trafikverkets projektledare för mc- och mopedstrategin, Jörgen Persson, bekräftar för Aftonbladet att listan kommer från Trafikverket.
– Listan har varit uppe på powerpoints och är ett idéunderlag där alla organisationer ska få titta och se om det är något guldkorn på listan som vi kan gå vidare med, säger han.

Listan har funnits i flera år enligt Stefan Dangardt, och även om Trafikverket har aviserat att det bara handlar om förslag och inga punkter som kommer bli verklighet gör den Stefan Dangardt orolig.

– I våras kom den upp för tredje gången. Då kände vi, att nu får det vara nog. Man undrar ju om Trafikverket har en dold agenda, säger han.

Olika förutsättningar

Men SMC:s oro samt att de anser att motorcyklister särbehandlas köper inte Jörgen Persson:

– Det finns olika sätt att se det på. ATK-systemen (fartkameror) fångar bilister, men fångar inte motorcyklister. Det finns hastighetsregulatorer för bussar och lastbilar. Olika trafikantgrupper har olika förutsättningar, säger han och fortsätter:

– Inom flera områden gällande säkerhet för motorcykel har vi haft framgång genom åren, exempelvis gällande ABS-bromsar där 15 procent hade det 2008 och nu är den siffran uppe i 85 procent, vilket bidragit till en ökad säkerhet. När det gäller hastigheten har vi inte hittat rätt insats ännu. Men vi ser att motorcyklister är sämre på att hålla hastigheten än bilisterna och i dödsolyckor med motorcyklar har en av tre motorcyklister hållit hastigheten.

Stefan Dangardt är inte enbart kritisk till alla idéer på listan.

– Partierna i förslaget om att sprida kunskap om nuvarande system för registrering  av trafikförseelser och att all fortbildning ska innefatta moment av hastighet/risker. Det är någon vi redan i dag håller på med i våra utbildningar.

Hur går ni vidare i er dialog med Trafikverket?

– I detta förslag har det varit för mycket monolog från deras sida. Jag tror det handlar om att vi har en dialog, och lyssnar på varandra där båda parterna blir vinnare i sluränden. Genom åren har vi haft bra dialog med Trafikverket som har varit fruktsamma, exempelvis när det handlade om underglidningsskydd.

Trafikverket meddelar att de ska sitta i ett möte 15 september med de berörda organisationerna. Vilka de är ser du nedan.

■ ■ ■ Här ser du idélistan från Trafikverket. OBS: Extern länk.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL