Tyska bilägare är mest nöjda när de kör Volvo

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2011-06-17

I den senaste studien för den tyska marknaden från J.D. Power placerar sig Volvo Personvagnar i topp på bilmärkesrankingen för 2011. Två Volvomodeller hamnade dessutom på pallplats i produktrankingen.

För tionde gången har det världsomspännande marknadsundersöknings-institutet J.D. Power producerat en omfattande rapport om tyska bilägares nöjdhet och erfarenheter med sina bilar. Det amerikanska företaget, som är baserat i Los Angeles, har genomfört en nöjdhetsstudie hos bilägare i vilken över hundra bilmodeller i nio klasser har ingått.

Volvo uppnådde en nöjdhetsgrad på 84,1 procent i bilmärkesrankingen och kom därmed på första plats för första gången – före samtliga tyska premiummärken och japanska biltillverkare, vilka tidigare har dominerat i flera år.

Kvalitet och tillförlitlighet

– Det här är ett bevis för den höga kvalitet, tillförlitlighet och service som vi erbjuder våra kunder, säger Stefan Jacoby, vd på Volvo Personvagnar.

I den totala rankingen över fordon (oavsett segment) hamnade Volvo V50 på tredje plats med en nöjdhetsindex på 85,9 procent. I mellanklassen kom V50 på andra plats, inte långt efter toppositionen. Volvo V70 kom på tredje plats i sin klass med ett nöjdhetsindex på 82,7 procent.

– Vi är extremt nöjda med det här resultatet eftersom kunderna är experter på att värdera de starka sidorna och svaga punkterna i sina bilar och även därför att köparna av en premiumbil är speciellt krävande, säger Stefan Jacoby.

Baserades på erfarenhet

Totalt deltog 17 158 bilägare i undersökningen som genomfördes på nätet. För att delat måste bilägarna ha haft sina fordon i åtminstone två år och kört 38 700 kilometer i snitt under den perioden. För att uttrycka det på ett annat sätt, resultatet baseras på erfarenhet från över 660 miljoner kilometers körning.

Prisutdelningen ägde rum i Berlin torsdagen den 16 juni.

Volvo

Följ ämnen i artikeln