Skulle bogsera bilen – hela fronten lossnade

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-17

Läs om hemmafixarnas värsta missar

Mannen ville inte betala för bogsering av sin trasiga bil. Resultatet? Hela fronten rycktes bort.

Läs om hemmafixarnas värsta missar och Bosse Bildoktorns bästa råd.

– Annars kan det bli dyrt i slutändan, säger Bosse Bildoktorn.

Att laga sin bil på egen hand kan bli en riktigt kostsam historia. Thomas Wallentin driver Electra Garaget i Stockholm och har stött på

en hel del missar från hemmafixare under åren.

– Det händer saker hela tiden och oftast handlar det om att kunden försöker spara pengar, istället för att gå till en verkstad med problemet direkt.

Tyckte det var för dyrt

Electra Garaget arbetar med både bilreparationer och bogsering. Thomas Wallentin skrattar högt när han berättar om en bogsering för ett par år sedan.

– Det var en kund som ringde och ville ha bogsering, men han tyckte att det var för dyrt. Några timmar senare ringde han oss igen och var ganska desperat.

Thomas Wallentin berättar att mannen skaffat egen hjälp och knutit fast en bogserlina någonstans i motorhuven. När dragbilen började att köra – var katastrofen ett faktum.

– Hela fronten rycktes bort. Alla frontdetaljer som kylaren och lyset låg utspridda när vi kom dit. Och reparationen kostade säkert tio gånger mer än vad en bogsering hade kostat.

Thomas Wallentins favorithistoria utspelade sig för några år sedan på en bilmack.

– Det var ett gäng som kom in på en mack och köpte drivknutsdamasker. Sedan dök de upp igen efter ett par timmar och undrade vart klämman fanns för att knyta ihop drivaxeln. Då hade de sågat av hela drivaxeln, vilket man absolut inte får göra.

40 år som mekaniker

Bosse "Bildoktorn" Andersson har hjälpt svenska folket med bilproblem i både radio och TV under flera år. Hans bästa råd är att inhandla en reparationsbok innan du ger dig på bilreparationen.

– Annars kan det bli dyrt i slutändan. Efter snart 40 år som bilmekaniker gör jag inga ingrepp utan att först läsa in mig på vad som är speciellt med min ”patient”.

Finns det någon reparation man ska inte ge sig på?

– Om du är osäker så försök inte att laga bromsarna eller byta kamrem. Bromsarna är ofta enkla att fixa, som till exempel på en Volvo V40. Men det finns även bilar där du måste koppla in en dator för att kunna byta bromsklossar. Och motorn kan gå sönder om kamremmen kommer fel.

Bosse Bildoktor berättar att det blir allt svårare att laga bilen själv i takt med de nya bilarnas utveckling.

– Jag läste en siffra i en branschtidning att 90 procent av alla irriterande fel på nyare bilar har sin rot i dataproblem.

Jens Oscarsson, Minimedia

Följ ämnen i artikeln