Rusta bilen för vintern – nu

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-21

Väntar du för länge kan det bli mycket dyrare

Snart är det vinter – är du beredd? En dag – mycket snart –vaknar du upp med snö på bilen. Det är då du upptäcker att spolarvätskan har frusit, att vinterdäcken är utslitna, att kön hos däckgubben är oändlig och att batteriet är kraftlöst.

Otäckast av allt är vägsaltet som sakta men effektivt dödar din bil. Rostens första offer brukar vara bromsarna som kan kärva ihop redan efter en vinter. Detta förhindras genom att bromsarna plockas isär och smörjs upp efter varje vinter.

Om du glömde det så är det verkligen dags nu. Redan efter två vintrar kan det börja låta illa om ett eller flera hjullager.

När rosten kryper in under lagertätningarna kommer det även in saltvatten. Detta kan ofta förhindras genom att spruta rostskyddsmedel (hålrumsvax) på baksidan av hjulnaven, men det måste göras när bilen är ny och kan sällan göras utan att bromsskivorna först demonteras.

Nästa rostoffer kan vara ABS-givarnas kuggkransar. Efter cirka fem vintrar kan de vara så rostiga att de går av. Det finns en kuggkrans vid varje hjul och det räcker med att en av dem rostar söner för att ABS-systemet ska upphöra att fungera. Numera är de flesta kuggkransarna inbyggda i hjullagren, tack och lov. Men på de bilar där kuggkransarna fortfarande är utsatta för vägsaltet är det bara att blåsa på rostskyddsmedel samtidigt som hjullagren fixas.

Efter sisådär tio vintrar har även karossen fått obotliga rostskador. Du ser kanske inte någon rost utvändigt ännu, men i karossens hålrum jäser det som i bagarens ugn. Denna rost kan förhindras – om bilen rostskyddas redan innan den möter sin första vinter.

Nu tror du kanske att detta inte gäller din bil – den har ju en jättefin rostskyddsgaranti, som gäller under en massa år. Men om du läser det finstilta så gäller garantin bara genomrostning (hål) och inte de fula bruna ytor som tittar fram när lacken ramlar av.

Sensmoralen blir alltså att du redan nu ska kolla spolarvätskan, vinterdäcken, batteriet, bromsarna, hjullagren, ABS-givarnas kuggkransar och karossen.

Låter det dyrt?

Visst, men alternativet är många, många gånger dyrare.

Bosse Bildoktorn |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln