Vill framhäva limousin-känslan

Det började så bra. Tanken bakom BMW 5-serie GT är perfekt, en högbyggd bil med massor av plats och utan jeeparnas höga markfrigång. Men sen blev det för många kockar, för många
viljor. Det blev för tungt, för komplicerat, och vart tog bagagerummet vägen?

BMW 5-serie GT är den bil som jag föreslog att Volvo skulle bygga redan för tio år sedan. Högbyggd men med samma markfrigång som en vanlig bil. Det ger maximalt med utrymme och praktiskt insteg.

Man kliver in i bilen, inte upp som i en jeep och inte ner som i många moderna personbilar.

Volvo sa nej. ”Det är inte premium”. Men när jag frågar BMW vilka som ska köpa GT5:an blir svaret: Volvo-ägare …

Först kom kärleken

På konceptstadiet är GT5 helrätt. Jag blir stormförtjust vid första ögonkastet. Och när jag kliver in blir det bara bättre.

Härligt framsäte, gigantiskt bak med massor av utrymme åt alla håll.

Sugen på att läsa resten av testet? Gå med i Plus – klicka på länken till höger!

Följ ämnen i artikeln