Söker co-driver till Dakar – på Blocket

Uppdaterad 2019-07-10 | Publicerad 2015-07-28

En rallyförare behöver såklart sin co-driver.

Annie Seel har därför lagt ut en annonsering på blocket där hon erbjuder en plats i bilen som co-driver till någon som vill hänga med till Dakarrallyt 2016.

– Jag behöver någon som kan mecka á la MacGyver, säger rallyföraren Annie Seel till Aftonbladet Bil.

Den svenska motorcykel- och rallyföraren Annie Seel, 47, har under hela sitt liv tävlat i flera discipliner av motorsport. Allt ifrån roadracing, enduro och motocross, men hon är kanske mest känd som rallyförare från klassiska långloppet Dakar. Nu har hon startat förberedelserna inför nästa års upplaga av Dakar, och först ska hon hitta en co-driver. Nu har hon lagt ut en annons på blocket som erbjuder en plats i sätet bredvid henne.

Mycket pengar för att delta

I annonsen på Blocket erbjuder hon för 250 000 kronor en plats i en Desert Warrior 3.0 från 2013 som co-driver i världens hårdaste motortävling - Dakarrallyt. Aftonbladet Bil ringde upp Annie för att prata lite mer om hur hon kom på idén med att lägga ut annonsen.

– Jag älskar Dakar, race och of-road. Men tyvärr så är det ju så sjukt mycket pengar för att få kunna delta i racet. Jag måste betala allting själv då jag inte har några sponsorer. Folk förstår inte hur mycket pengar det här är. Det är två miljoner kronor bara för att få delta. Hur skulle jag då få ihop de här galna pengarna? Jo, med en co-driver som betalar sin del. Sedan fick jag det fantastiska beskedet att jag bara behövde låna bilen. Så nu behöver jaga bara få ihop en miljon, berättar hon.

Finns intresserade

Annie berättar att själva startavgiften ligger på 250 000 kronor och utöver den tillkommer det anmälningsavgifter för bland andra mekaniker och servicebilar. Sedan ska allt betalas för att kunna transporteras ned till Sydamerika. Tidigare har hon tävlat fem gånger som motorcykelförare och två gånger som både co-driver och förare i bil.

Efter att Annie lagt ut annonsen på hennes Facebook-sida har den idag spridits till över 21000 användare.

Hur många är det som har hört av sig?

– Haha, det är lite roligt, för först när jag lade ut annonsen skrev 250 kronor. Du vet då rasslade det in mängder av intresserade. Men efter att jag lade till några fler nollor som jag missade så är det en som har hört av sig som har visat ett seriöst intresse. Nyheten har till och med spridit sig ända ner till Sydamerika med personer som faktiskt funderar på att hänga med, säger Annie.

Vad sätter du för krav på att din co-driver?

– Normalt sätt ska man navigera, men eftersom jag är så bra på det, från min tid som mc-förare, så är inte det så viktigt. Jag är ändå bland dom bättre i världen på att navigera. Jag behöver någon som kan mecka á la MacGyver. Man måste kunna ha lite muskler. Det är inga vanliga bildäck som man ibland måste lyfta. Sen ska man inte vara morgontrött, man måste kunna vara uppe i 24 timmar, och inte styrd av mat och sov-klocka. Man måste vara snygg såklart också, haha, berättar hon.

”Det är ett farligt race”

Dakarrallyt är ett årligt terrängrally för bland annat bilar och motorcyklar.

Det som gör rallyt unikt är hur extremt krävande det är som såväl fordon som förare. Endast ett fåtal lyckas fullfölja hela tävlingen, som varar i ungefär två veckor.

– Man ska komma ihåg att det är ett farligt race. Vi får inte provköra sträckorna. Det kan hända vad som helst. Mycket säkrare än att åka motorcykel i alla fall. 2015 var det en amerikanare som voltade min sin bil och den började brinna. Men alla klarade sig. De fick bara några blåmärken, säger Annie.

Du skriver på din hemsida att ” Obs. Detta är på riktigt!” tro du att folk inte förstår att du menar allvar?

– Nä jag tänkte att folk lätt skulle tro att det var ett skämt. Nu har du en 50 procents chans att få köra i mål på Dakar, vilket är en riktig och sann siffra. Själv har jag på 100 procent i att åka i mål som amatör på mc, det är världsunikt, avslutar Annie.

Här är Aftonbladet Bils Facebook-sida, kika in för fler bilnyheter. Obs extern länk.

Följ ämnen i artikeln