Mjuk färd för hårdingar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-07

Bara att tuta och köra med Kawasaki VN 900

För tio år sedan presenterade Kawasaki VN 800. Då en kedjedriven motorcykel med trumbroms bak och skiva fram. Även då en V-twin med fyra ventiler per cylinder och svepande linjer. Senaste årets uppdatering med motor på 900 kubik är ett ordentligt lyft.

VN 900 är nästan 30 kilo tyngre än många konkurrenter i samma klass men upplevs ändå som smidig även i lägre farter. Körställningen är vilsam med fotplattor och rejäla handtag.

Ute på landsvägen glider man gärna fram genom kurvorna i ett tempo som matchar motordunket. Motorn har ett extremt fint bottendrag. Däremot förlorar motorn snabbt ork efter max vridmoment vid 3 800 varv.

Remdriften mellan växellåda och

bakhjul är för övrigt en stor fördel inte bara designmässigt. Det gör framfarten mjukare och sparar även en hel del vikt då man slipper kardanklumpens hisskänsla vid accelleration. Växellådan fungerar bra, men är lite klonkig och svårväxlad i vissa sammanhang. Växla gör man med tå och häl, precis som det ska vara på en glidare med fotplattor.

Mjuk fjädring men okej i kurvor

Den enkla 300-millimeters bromsskivan fram har bara ett tvåkolvsok och gnisslade mest för oss. Räddningen är bromsskivan bak. Det krävs lite kraft för att stoppa 282 fulltankade kilon när man ska bromsa in från hög fart. Varför monterade inte Kawasaki kraftigare bromsar med en gång?

Då fjädringen är mjuk och lite gungig väntar man sig inga stordåd ute på kurviga vägar heller. Fast cykeln uppför sig bättre än väntat. Visst tar fotplattorna i marken vid skarpa kurvtagningar eller i rondeller, men motorcykeln lyckas ändå ta sig genom böjarna med äran i behåll. Kawan känns säker att skjutsa på också. Det fungerar riktigt bra att ha passagerare på den här hojens bönpall.

Styret har aningen mycket pullback i styret för att passageraren ska kunna sitta vilsamt utan sissybar, men från nästa år kommer det att finnas i tillbehörsprogrammet.

Fast de flesta nya ägarna kommer nog låta motorcykeln vara som den är. VN 900 känns ganska färdig. Bara att tuta och köra.Manfred Holz/MC-Nytt

FAKTA. Kawasaki VN 900

Följ ämnen i artikeln