Hoj som tål hårda tag

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-04

KTM 690 Duke R jobbar bäst under press

Hösten 2007 presenterade KTM nya 690 Duke.

Nu har KTM lanserat en R-modell som är ett förädlat syskon till 690 Duke där motorn vuxit till 690 kubikcentimeter.

Vi drog till Italien för att provköra.

KTM:s encylindriga och nakna Duke introducerades år 1994. Då var motorn på 609 kubikcentimeter. Säsongen 2008 växte Duke till 654 kubik i och med lanseringen av 690 Duke. I höstas visade KTM upp den förädlade R-modellen där slagvolymen ökat till 690 kubikcentimeter.

Höjd motoreffekt

I och med detta uppger även KTM att motoreffekten har höjts från 65,3 till 70 hästkrafter. Samtidigt har även vridmomentet stigit från 67 till 70 newtonmeter.

Ramen har lackerats orange på typiskt R-manér samtidigt som plasten förädlats med den läckra svart-vit-orange dekoren.

Fjädringen har styvats upp och modifierats en aning. Stötdämparen har fått en orange fjäder.

Tack vare att framskärmen är av kolfiber istället för vanlig plast uppges den ofjädrade vikten ha bantats med ett halvt kilo, och vågen lär nu stanna på 148 kg när bensintanken är tom.

Lättkörd sugen på bus

KTM 690 Duke R är en slimmad motorcykel med en ganska låg sadelhöjd som passar bra om du inte är allt för lång. För mina 183 centimeter erbjuds en upprätt och bra körställning där det

breda styret bidrar till en god kontroll. Sadeln är slimmad och åt det fastare hållet utan att vara obekvämt hård.

Duke 690 R är lättkörd och svänger lätt och villigt i såväl långsammare som högre hastighet. Den hänger gärna med på bus och snabba vändningar och bromsarna är grymma.

I synnerhet frambromsen är så pass effektiv att det krävs tillvänjning till en början. Känslan i bromsgreppet är fantastiskt väl avstämt men det gäller ändå att ha god fingertoppskänsla vid inbromsning, annars är risken för framhjulslåsningar överhängande.

Inget för långkörning

För att minska risken för bakhjulslåsningar vid allt för kraftiga nerväxlingar sitter även en slirkoppling (APTC) på plats. Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och bidrar till smidiga växlingar.

Fjädringen är styv och går att pressas extremt hårt utan minsta protest. Som sig bör hos den här R-modellen har fjädringen en hård grundinställning som lämpar sig bäst för lite tuffare körning, men som inte är optimerad för mysig touringkörning. Men för vanligt vardagsbruk fungerar det perfekt.

KTM 690 Duke R gillar hårda tag, och stortrivs på kurviga småvägar och i hektisk stadstrafik.

Motorn erbjuder gott om pulver och här är det inte det minsta svårt att få framhjulet att sticka till väders. Däremot anser jag att ettans växel är aningen för hög, och vid körning i långsammare tempo gäller det att man jobbar flitigt med kopplingen för att körningen inte ska bli allt för ryckig.

Följ ämnen i artikeln