Audi-boss kritiserar president Obama

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-12-15

”Elbilarna är för dyra – välj diesel i stället”

På klimatmötet i Köpenhamn pratas det om att elbilen är världens räddning.

Men Audis högste chef i USA är kritisk.

– Diesel är bättre för att sänka utsläppen nu, säger Johan de Nysschen till Detroit News.

Är elbilarna världens räddning undan CO2-utsläppen? Många säger så, inte minst i klimatkonferenstider.

Men det finns också de som tycker att andra lösningar är bättre, som Audis högste chef i USA, Johan de Nysschen. I sitt tal till National Press Club i går sa han att elbilarna ännu är för dyra, och att diesel i stället är ett bättre alternativ för att snabbt sänka utsläppen av koldioxid.

– Dagens politiker har blivit kära i elbilar, men en tillräckligt bred spridning av elbilen är fortfarande 20 år bort.

Den amerikanska regeringen har ställt garantier för 2,4 miljarder dollar för de som vill utveckla elbilar. President Barack Obama vill ha 1 miljon laddhybridbilar på USA:s gator 2015, och minst 10 000 elbilar samma år.

Ska inte betala kunderna

De Nysschen menar att elbilarna är alldeles för dyra att utveckla och bygga, vilket gör att för få kommer ut till konsumenterna. Som exempel tog de Nysschen General Motors snart färdiga elbil Volt.

– Volt är runt 50 procent dyrare än motsvarande bensindrivna bil kan aldrig kompensera den minskande kostnaden i bränsleförbrukning, säger de Nysschen, och fortsätter med att kritisera de kraftiga subventionerna för elbilar:

– Att betala kunder för att köra era bilar är inte hållbart.

I stället för el hoppas de Nysschen att USA börjar använda diesel i högre utsträckning än i dag.

– Om en tredjedel av de amerikanska bilarna kördes på diesel skulle USA spara 1,5 miljoner fat olja varje dag.

Det är lika mycket som USA importerar från Saudiarabien i dag.

Men det finns också de som säger emot Audi-chefen. En är GM:s vice styrelseordförande, Bob Lutz:

– Flera år från nu kommer vi att se tillbaka på den här tiden som en av stor utveckling. Det kommer att vara lika stort som när vi gick från hästar till hästkrafter.

Följ ämnen i artikeln