Audi Q7: Stort och klumpigt urdjur

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2009-11-19

Audi Q7 är en jätte. Visst, det finns de som är större, inte minst i staterna. Men på svenska vägar här den till de allra största. Men också till de minsta.

Med sina dryga fem meter på längden och två på bredden är det lätt att tro att Q7 har en storkupé där man kan sträcka ut. Ack, så fel.

Trång invändigt

Faktum är att Q7 är trång invändigt. De enormt tjocka dörrarna snor massor av plats. Sidoväggarna i bagagerummet likaså. Nya Audi A4 ger betydligt mer utrymme för sina passagerare än jätten. Lillebror är också betydligt trevligare att ha att göra med på vägen. Q7:ans enorma omfång och klumpiga kaross gör det svårt att positionera bilen på vägen, för att inte prata om att fickparkera...

Ändå finns det folk som köper bilen. Och fler ska det bli, hoppas Audi när man nu har utrustad bilen med ”clean diesel”-konceptet. Det innebär att det förutom partikelfilter och katalysator och finns en kväveoxidkatalysator som, genom tillförsel av den biologiskt nedbrytbara tillsatsen AdBlue, ska sänka kväveutsläppen med upp till 90 procent. Detta gör att bilen klarar miljlökraven i stränga Kalifornien, och även kommande EU-direktiv.

Låter lovande. Men å andra sidan snackar vi om en bil på två och ett halvt ton, vilket innebär att en hel del diesel går åt. Enligt Audi ska den dra 0,89 l/mil. Glöm det. Under provkörningen var det hart när omöjligt att komma under litern. Däremot väldigt lätt att dubbla den angivna förbrukningen. Och när snittförbrukningen pekar mot 1,5 l/mil – hur clean blir dieselmotorn då?

Bra att skryta med

Men det är klart. Vill man ha en riktig bjässe, med vrålstark motor och visa att här rullar en som har kulor (testbilen kostar nästan 900 000 kr) – då är Q7 som klippt och skuren för uppgiften. I övrigt står i alla fall jag över.

Följ ämnen i artikeln