Audi SQ7: Kraftigaste diesel-suven i världen

Uppdaterad 2016-03-04 | Publicerad 2016-03-03

Den första av sitt slag och världens mest kraftfulla dieselsuven.

Nu har Audi presenterat sin Q7 i prestandaversion

– SQ7 är världsunik i konkurrensen, säger Stefan Knirsch, utvecklingschef på Audi.

VW-koncernen plågas av den stora dieselskandalen och i Audis fall sjönk vinsten med 6 procent – men det hindrar inte tyska premiummärket från att lansera ett nytt ”dieselflaggskepp”.

Det handlar om storsuven Q7 som nu kommer i prestandatappningen ”S”.

Och nyheten innebär mer än att man bara skedat ner en mer effektstark motor under huven.

Trippelturbo och 48-voltssystem

Nya SQ7 är enligt Audi inte bara världens mest kraftfulla dieseldrivna suv – den är även först med att kombinera en elkompressor med dubbla turboaggregat.

Kompressorn ser till att maximalt laddtryck nås på millisekunder, vilket i sin tur gör att turboaggregaten kan leverera redan vid låga varv. Alltså: glöm turbolagg.

I siffror innebär det att föraren har hela 900 Nm i vridmoment – från 1 000 varv/min. Maximaleffekten 435 hästar är det heller inget fel på och för de som ställer sig på gasen när det slår om till grönt: 0-100 km/h går på 4,8 sekunder.

Stark men snål

Dock ska den nya diesel-besten inte enbart excellera när det kommer till olika accelerationsövningar. Nej, den eldrivna kompressorn ska även se till att hålla förbrukningen på en acceptabel nivå.

– En V8 TDI-motor med förbrukning som en sexcylindrig motor tack vare nya tekniska lösningar som elektrisk driven kompressor. Det gör SQ7 TDI till världsunik i konkurrensen och understryker ytterligare Audis devis Vorsprung durch Technik, säger Audis utvecklingschef Stefan Knirsch.

Därtill så innebär 48-voltssystemet att det finns kräm till annan elektronik. De elektroniska krängningshämmarna är adaptiva och enkelt beskrivet innebär systemet att krängningshämmarna består av två halvor som kan kopplas isär vid mjuk körning på bra vägar – vilket ger bättre komfort. Men vid mer aktiv och sportig körning kopplas halvorna ihop – vilket ska minska krängningarna i bilen avsevärt.

Kommer i sommar

Precis som med vanliga Q7 går bilen att utrusta med en hel del extra lull-lull. Bland annat 24 förarassistans- och säkerhetssystem, det modulära infotainmentsystemet MMI samt speciella krocktestade surfplattor. I april kommer SQ7 finnas i orderlistorna hos Audi och till sommaren introduceras bilen i Sverige. Och vad kostar då prestandamodellen? Jo, 918 000 kronor börjar kalaset på.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Följ ämnen i artikeln