Vi kör ”folk-Mercan” CLA Shooting Brake

Uppdaterad 2015-03-16 | Publicerad 2015-03-13

Direktrapport från provkörningen

Den lastar mer än en C-klass kombi – men kostar betydligt mindre.

När Mercedes vill bli en bil för folket tänjer man på A-klassen och släpper CLA Shooting Brake som vill konkurrera med Volvo V60.

Vi rapporterar direkt från provkörningen!

Erik, vad fyller CLA Shooting Brake för tomrum?

– Det är som en lillebror till stora och lyxiga CLS Shooting Brake, men här har man i stället töjt ut A-klassen och skapat en coupé-liknande kombi. Lastar på pappret 495 liter i bagageutrymmet – fem liter mer än betydligt dyrare C-klass!

Varför har man byggt den här?

Mercedes menar att man rönt stora framgångar med hela kompaktsegmentet (A-klass, GLA, CLA) och vill därför bredda den portföljen ytterligare. Man vill helt enkelt göra stjärnan tillgängligt för fler genom att släppa billigare instegsmodeller. I Sverige hoppas man mycket på att tjänstebilsförarna vill ha något som ser mer ut än de konventionella företagsbilarna, för visst ser CLA Shooting Brake riktigt piffig ut.

Vad är haken?

– Naturligtvis finns det alltid ett men, i det här fallet ett par stycken. För att hålla prislappen någorlunda jordnära (grundpris på 281 900 kr) är mitt första intryck att man har tillåtit, i mitt tycke, väl mycket hårdplast i kupén. Den där klanderfria känslan som finns i de större bilarna saknas – dessutom är det ju ingen ”riktig” Mercedes: Den driver på framhjulen!

Hur är den då att köra?

– Hittills har vi bara rattat värstingversionen CLA 45 AMG med fyrhjulsdrift och 360 hästkrafter ur ”världens starkaste fyrcylindriga motor.” Rolig och rapp, naturligtvis, men ändå lite mer kammad än Persbrandts A 45 AMG.

Mest intressant för Sverige är naturligtvis någon av de mindre dieselmotorerna, och snart ska vi hoppa ner i CLA 220 CDI. Återkommer med rapport om det!

Kommer den att bli en succé?

– Både ja och nej. Jag tror många gärna skulle ratta en Mercedes, och visst gör CLA Shooting Brake att priserna hamnar något lägre nu än tidigare, men den där sista känslan som Mercedes faktiskt skämt bort oss med saknas. Frågan är om kunderna är villiga att acceptera det. Passande nog ska jag strax göra en exklusiv intervju med en av bilvärldens verkliga höjdare, svensken Ola Källenius, som är marknads- och försäljningsdirektör på Mercedes. Ska bli intressant att höra hur han resonerar kring det – vi återkommer!

Uppdatering: Rätt instegspris för CLA 180 Shooting Brake är 281 900 kronor.

Följ ämnen i artikeln