Alternativ för ditt familjeliv

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-12-12

Bussiga Ford S-Max mot stadsjeepen Hyundai Santa Fe – båda har plats för sju. Vilken väljer du?

Man måste inte välja en V70 som en familjebil.

Vidga istället vyerna och titta på familjebussar och suvar. Vi hårdtestar körglada och flexibla familjebussen Ford S-Max. Och ger den konkurrens från duktiga Hyundai Santa Fe.

Båda utmärkta familjealternativ, och dessutom billigare än Volvon.

Med fräck och sportig design samt komponenter från kommande V70 och Mondeo är nya Ford S-Max ett riktigt fräscht alternativ för familjen. Särskilt om man då och då har behov av sju sittplatser. Santa Fe erbjuder också sju sittplatser, men även fyrhjulsdrift och en lite kaxigare attityd.

Ford har valt en slank och låg design vilket skiljer S-Max från familjebussmängden. Men trots slankheten är den mycket rymlig inuti. Den generösa justeringen av mittenraden gör att man också får plats längst bak. Takhöjden där är dock inget för vuxna.

S-Max snäppet rymligare

Santa Fe må se hög ut men själva karossen är låg, och planlösningen liknar mer en konventionell personbil. Mittenraden kan inte skjutas i längsled men ryggstödets lutning är justerbar, för övrigt mycket bekvämt. Utrymmet på tredje raden är av nödkaraktär. Takhöjden är snål, sittställningen toklåg men bredden okej.

S-Max ligger alltså ett snäpp före i utrymmesronden.

Lastförmågan är ett annat viktigt kapitel för storfamiljen. Här gör Santa Fe bort sig. Med sju passagerare ryms bara ynkliga 91 liter bagage. Tillräckligt för sju personer som är på en dagsutflykt, men knappast mer. Tyvärr finns inget lastnät så man kan bara lasta säkert upp till ryggstödets slut. S-Max lastar 285 liter bakom tredje sätesraden vilket inte heller räcker för semestern. För fem personer duger dock båda bilarna mer än väl.

Vill man använda bilen som flyttbil är S-Max också att föredra. Båda bi

larna har flexibla stolar som fälls ner i golvet, men Forden rymmer 2 000 liter mot Hyundais 1 582 liter. En V70 tar 1 472 liter.

Utrymmesronden tas hem av S-Max, den tar mer bagage och är mycket rymlig fram. Santa Fe har dock klart bäst mittenrad.

Bra kvalitet för priset

Båda bilarna har vettiga priser, 249 900 kronor för en Santa Fe V6 och 238 900 kronor för en S-Max 2,0.

Den hyggliga prisvnivån märks dock inte så negativt på kvalitetskänslan som vi är vana vid. Exteriört känns Hyundai bäst. Dörrklangen har en förtroendeingivande ton och dörrarna känns tunga. S-Max har den sämsta klangen, dörrarna känns lite ihåliga.

Strikt ergonomiskt sett är Ford i en klass för sig. Instrumenten är mycket lättlästa och alla knappar sitter där de förväntas och är dessutom tydligt märkta. Santa Fe har bra kvalitetskänsla i knappar och reglage, men stereon är hopplöst plottrig och svårskött.

Forden är 10 000 kronor billigare, även då vi lägger till likvärdig utrustning. Köp till de två extrastolarna som gör bilarna sjusitsiga, det har du igen på andrahandsvärdet. I S-Max kostar det 7 000 kronor, och i Santa Fe ingår extrastolarna i ett frikostigt utrustningspaket för 26 900 kronor.

Milkostnaden för en S-Max 2,0 landar på ungefär samma nivå som för en V70: 44,46 kronor milen. Santa Fe har ett förmodat bättre andrahandsvärde och reservdelspriserna ligger på samma nivå som för Ford. Totalt sett gör dock det högre inköpspriset samt högre servicekostnader och framförallt den högre bränsleförbrukningen att Santa Fe inte kan vinna ekonomimatchen. Milkostnaden är 50,15 kronor.

Bensin eller diesel, då?

Santa Fe diesel är 15 000 kronor dyrare än V6 bensin men totalt är den billigare. Ford S-Max med dieselmotor kostar 42 000 kronor mer vilket kräver över 3 000 mil årlig körsträcka för att kunna räknas hem.

Fords fyra ger tillräcklig kraft

Redan på förhand har vi skvallrat om att S-Max är en körglad bil. Men kan en tvåliters fyrcylindrig motor matcha en lyxig V6:a? Svaret är ett otvetydigt ja och det beror på två saker. Fordbussen har 145 hästkrafter

och väger 1 610 kg. Santa Fe har 189 hästar men väger hela 1 910 kilo. Viktskillnaden gör att S-Max är betydligt alertare på vägen. Men det som helt tar udden ur Hyundaimotorn är den trötta automatlådan som med sina fyra växlar är uråldrig.

Ford S-Max har en personbilslik körställning och ett skålat säte. Styrkänslan är utmärkt, ingen familjebuss kan mäta sig med körkänslan som S-Max ger. Här halkar Santa Fe återigen efter. Vägkänslan är klart sämre och man känner sig isolerad från omgivningen, men bilen bjuder inte på obehagliga överraskningar vid undanmanöver.

Som trumfkort har Santan sin fyrhjulsdrift som med diffspärr ger god framkomlighet. Dessutom ger suvens känsla av maffighet och V6-motorn några pluspoäng till körkänslan.

Talar du i termer om att köra bil, inte åka, så är S-Max det solklara valet.

Körglädje har oftast en underordnad betydelse för familjebilsvalet. Desto viktigare brukar komfort och säkerhet vara.

Santa Fe tar hem komfortronden

Bäst stolar hittar vi i Ford, men de är tajta så testa själv och se om de passar dig. Säkerheten är på absolut toppnivå i S-Max. Möjligheterna att själv undvika en olycka är goda med bilens utmärkta köregenskaper. Och säkerhetsbetyget från Euro Ncap blev mycket bra. I säkerhetsutrusningen fattas bara krockgardin på tredje sätesraden.

Komforten hålls upp tack vare stolarna, men tyvärr är fjädringen bara av medelklass och bullernivån är för hög.

Hyundai Santa Fe tar hem komfortronden tack vare att den rullar både tyst och bekvämt, man åker helt enkelt riktigt bra. Framstolarna är lite plattare och har inte riktigt samma stoppningskomfort som i Ford, men dock mer utrymme för bredare bakar.

Säkerhetsmässigt halkar Santa Fe efter betänkligt.

Bilen är inte testad av Euro NCAP och i säkerhetsutrustningen finns det en del brister. Knäkuddar, bältespåminnare samt bromskraftförstärkare saknas. Däremot finns krockgardin även längst bak. Strålkastarna är dåliga, särskilt helljuset och dessutom saknas strålkastarrengöring. Kom igen Hyundai!

Allvarligaste säkerhetsbristen är

dock avsaknaden av spärr för växelväljaren. Barn kan alltså med lätthet råka få bilen i rullning.

Vilken bil ska man då välja?

Här hittar du vinnaren!

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln