En legendar har gått ur tiden

Uppdaterad 2012-11-06 | Publicerad 2008-04-01

Bosse Bildoktorn minns sitt möte med Boyd Coddington

Boyd Coddington – bilbyggarnas Andy Warhol – dog den 27 februari i år. Saknad av en hel värld.

Tv-serien ”American hot rod” gjorde Boyd känd bland vanligt folk.

Långt innan dess var han en superstjärna bland alla som gillar hot rods.

Jag träffade Boyd för några år sedan, när han besökte motorshowen på Elmia i Jönköping. Det var knappast världens mest lättpratade kille. Åtminstone inte förrän jag ledde in samtalet på svenska bilbyggare. Då sken han upp och öste lovord över att ett så litet land kunde föda fram så mycket duktigt folk.

Svenska byggare populära

En period jobbade det bara svenskar hos honom, elva bilbyggare och en ekonom, eller ”bean counter” som Boyd uttrykte saken. När jag frågade vad det var för egenskap som han gillade bäst hos svenskarna, så höjde han på ögonbrynen, slog ut med händerna och sa:

– De är inte bara duktiga yrkesmän, utan jobbar självständigt och håller vad de lovar. Vad kan man mer begära?

Tidningen Hot Rod Magazine kallade Boyd ”the Stradivarius of car building”. Men om han ska liknas vid någon eller något så är det snarast konstnären Andy Warhol.

Nytänkande visionär

Han var en nytänkare med anställda som gjorde jobbet åt honom. Det fanns skickligare bilbyggare, men Boyd var suverän när det gällde att överföra sina egna och kundernas visioner till de anställdas händer. Bland annat var han mycket tidig med att införa high-tech i den annars så konservativa rod-världen.

Coddington började sin bilbyggarkarriär hemma i Idaho, när han som 13-åring bytte till sig en Cheva Pickup från 1934 (mot ett hagelgevär!). I mitten på 1960-talet flyttade han till Kalifornien. På dagarna jobbade han som maskinist på Disneyland, men under kvällarna och helgerna byggde han hot rods

hemma i garaget. Boyds bilar stack alltid ut från den vanliga hot rod-mallen genom hans känsla för harmoni och elegans. Detta gjorde honom så känd att han slutligen kunde öppna eget. Så föddes firman Hot Rods by Boyd in Anaheim.

Aluminium – Boyds signum

Konstnärligt frästa aluminiumdetaljer blev hans signum. Och när han började tillverka fälgar som frästes ur stora aluminiumblock, 1988, så startades även ett dotterbolag, Boyds Wheels Inc.

Boyd valdes in Hot Rod Hall of Fame, 1997, tillsammans med Chip Foose, som då var hans chefs-

designer. Chip driver numera en egen rodfirma i Los Angeles och där jobbar Kalle från Dalarna och Valle från Stockholm. Det är de som bygger bilarna Chip vinner

alla priser med.

Fick blodförgiftning

En annan prisbelönt kille är lackeraren Bernt Karlsson från Jönköping, som började jobba hos Boyd redan 1988. Bernt har även drivit eget i USA, men de sista åren var han tillbaka hos Coddington.

Strax efter jul kom Boyd in till Bernt i sprutboxen och berättade att han kände sig yr. Några dagar senare somnade Boyd i bilen på parkeringen. Då körde hans fru honom till sjukhus, där han senare avled. Dödsorsaken var en blodförgiftning som läkarna inte fick bukt med, mycket på grund av Coddingtons diabetes.

Boyd skulle precis börja jobba med en ny tv-serie för kanalen Speed. Han blev bara 63 år gammal.

Bosse Andersson

Följ ämnen i artikeln