Noll till dagis på två sekunder!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-05

Kung Kombi av Autobahn: BMW M5 Touring med V10:a

Kungen av Autobahn har V10-motor.

Och kombikaross.

M5 Touring är äntligen här.

Med tio cylindrar och 507 hästkrafter kan fem personer och en rejä laddning bagage susa upp i 250 km per timme utan ansträngning.

BMW visar var skåpet ska stå, muskelskåpet alltså. Modellen försvann från marknaden 1995, men nu är den tillbaka. Har du ordning på bankkontot är det läge att slå til direkt, det lär bli kö.

879?000 kronor köper dig en riktig värstingbil. Men givetvis måste man kryssa lite i den digra utrustningslistan. Och vips har priset passerat en miljon.

Men då får du nyckeln till en rejäl dos högkalibrig teknik, prestanda och lyx.

Vad sägs om:

Ylande V10-motor på 507 hästar och 520 Nm.

Noll till hundra på 4,8 sekunder.

Ställbara stötdämpare, variabel dif

ferentialbroms, förstärkta bromsar och variabe motoreffekt.

Sjuväxlad sekventiell låda med elva växlingsprogram.

Head-up-display: hastighet och motorvarvtal projiceras på vindrutan framför dig.

Och det slutar inte där.

M5 Touring har förstärkt kaross?–? dörrtrösklar och bagagerumsgolv är gjorda i grövre material för att göra bilen så sportig som möjligt. Kombin har också luftfjädring bak för att se stolt ut även med 20 flak öl i trunken. Och naturligtvis även för att kunna köras maximalt runt racerbanan med last.

Växellådan anpassar sig

Växellådan har sju växlar och växlas elektroniskt med rattpaddlar. Via styrsystemet Drivelogic anpassar sig växellådan efter förarens körstil. Kör du aggressivt blir växellådan också aggressiv och snabb.

Självklart anpassar sig även stötdämparna efter din körstil. Komfort, dynamisk och sportig är lägena. Gillar man att sladda kan man glädja sig åt M Dynamic Mode. Det är ett busläge på antisladdsystemet som tillåter mer sladd än vanligt.

Interiören är dränkt i aluminium. Styrdonet iDrive, som man sköter bilens alla funktioner med, har åtta programmerbara favoritfunktioner. Så här fortsätter det i all evighet. Det är tjusningen med M5. Och nu kan alltså även barnvagnen få åka i 250 blås genom Tyskland.Martin Ström

Gillar du inte BMW finns två superläckra alternativ till M5 kombi. Audi S6 Avant lastar rejält och har också en V10-motor med ett fantastiskt läckert motorljud. Rovan har rötterna i Lamborghini vilket gör S6 mer exotisk än M5. Den ger 435 hästar, men 540 Nm, alltså mer än M5. En annan unik detalj för S6 är fyrhjulsdriften.

Ingen konkurrent lär haka på super-Audin när det är dags för det årliga fjällracet. Audin är också billigast i inköp, kostar endast 776?000 kronor. Fyndläge!

Dräparkombin från Mercedes heter E63 AMG. Under huven ruvar en uppretad V8 som ger osannolika 514 hästkrafter och ännu mer imponerande 630 Nm vridmoment. Värsta motorn alltså! Med denna grymma kraftkälla kan du och fyra andra samt klassbästa 690 liter bagage ta er från stillastående till hundra knyck på endast 4,6 sekunder. Snabbast i klassen!

Men Mercakombin är inte bara prestandavärst, utan även dyrast. Kostar 974?000 kronor i grundutförande. Detta är valet för dig som älskar V8-muller och kraft.

Fler tuffa tyskar!

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln