BMW Z3 - okänd skönhet från fin familj

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-10-14

Mot kallare tider - då är det läge att köpa en cab

Just nu är det perfekt tid att köpa cabbar.

Till exempel BMW Z3 - något av en paradox på vägen.

Den är vacker - men faktiskt ganska okänd.

Trean i namnet Z3 antyder att det handlar om en bil i 3-serien, även om den kanske inte ser ut att ha så mycket gemensamt med en vanlig 3:a.

Men den är byggd på komponenter från flera äldre generationer av 3-serien.

Bland annat delar den bakvagn med förförra generationens 3-serie medan det mesta av den övriga mekaniken kommer från "trean" som gick ur tiden i fjol.

Just denna blandning återfinns också i gamla BMW 3-serie Compact och det gav Z3 ett lite oförtjänt rykte som en "budget"-sportbil.

I själva verket dög den enklare bakvagnen utmärkt till den låga och lätta Z3 som inte behövde ta hänsyn till så mycket vikt.

Bättre driftsäkerhet

Likt Mercedes SLK som är baserad på C-klass innebär användandet av mekaniska komponenter från en större och tyngre bil att driftsäkerheten påverkas positivt.

Men det har även en baksida.

Typfelen från släktingen följde också med. Och när det gäller Z3 kan vi konstatera att flera ägare haft problem med spindellederna i framvagnen - precis som ägarna av vanliga 3-serien.

Våra kontakter med olika verkstäder ger annars en entydig bild av ett - i stort sett - bekymmersfritt ägande.

Det kan tyckas konstigt när man jämför med övriga BMW-modeller, men blir mer förståeligt när man tar med i beräkningen att Z3:or ofta körs betydligt mindre än övriga modeller.

Speciellt gäller det den öppna versionen med tygtak som sannolikt bara körs under sommarhalvåret - sällan några längre sträckor. Coupéversionen som dök upp 1998 tål däremot även vinterkörning.

Under avdelningen vanliga fel är det elfel som återkommer oftast i testprotokollen, men de är vanligtvis av blygsammare karaktär.

Fukt kan släcka panelen

Bland annat händer det att instrumentbelysningen kan slockna delvis. Kanske orsakat av den extra fukt som drabbar en öppen bil.

Vidare kan elhissarna, stolsvärmen, och även elmanövreringen till stolarna drabbas av störningar, men det är inte vanligt.

Maskinellt verkar dock Z3 mycket pålitlig. Men när det för ovanlighetens skull händer något kan det vara allvarligt.

Det har hänt i några fall att kylvätskenivån minskat utan att varningslampan reagerat, eller att bilen kokat. Resultatet kan i värsta fall bli motorskador till följd av lokal överhettning, så håll koll på kylvätskan.

När det gäller köpskälen brukar de allra flesta ange körglädje samt att man gillar designen.

Och vill man ha en sportbil är det just nu rätt tid att leta fram en Z3:a.

Det är lättprutat nu - och den som är snabb hinner kanske ta en sväng i nyförvärvet innan snön är här.

Fakta/BMW Z3

Tajt, stilrent och sportigt. Man sitter fint i Z3.

Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln