SLK – liten och lyxig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-11

Årets cabriolet: Mercedes SLK 200K

Ett år fick nya Volvo C70 härska på cabtronen – men nu har Mercedes SLK tagit över som er favorit.

Saab 9-3 är efter C70 i år igen men efter den ligger två nya överraskningar. Lotus Elise och Morgan 4/4 Roadster kanske inte kan kallas folkcabbar, men vilka härliga bilar. Det gläder oss att ni läsare lyfter fram två läckerbitar.

Mercedes SLK har drag av den svindyra superbilen SLR och kanske är det känslan av att kunna köpa en bil som åtminstone liknar denna drömbil som lockar mest med SLK.

Ännu mer lik är den nu när Mercedes kapat taket på SLR och gjort en Roadsterversion.

Hur det än är med likheten kan vi konstatera att SLK är en bra cabriolet.

Inte roligast att köra, inte mest prisvärd och inte smartast, men liksom många andra tyska bilar har den ett högt och jämnt snitt.

SLK 200K är instegsvarianten som går lös på 368 900 kronor. Den har en fyrcylindrig motor på 1,8 liter och kompressor och ger 163 hästar. Med den kraftkällan blir SLK ingen raket men väl en fin cruiser med acceptabel bränsleförbrukning.

SLK har mycket säkra vägegenskaper och med minsta motorn blir det aldrig tal om några bakvagnskast vid gaspådrag. Nästa steg på SLK-skalan är SLK 280 med 231 hästar som kostar 421 900 kronor och därefter SLK350 med 272 hk för 469 900 kronor. Den sistnämnda är alltså hundra tusen kronor dyrare än basbilen, men den är också markant roligare. Den sexcylindriga motorn ger bilen rätt kraft och karaktär.

Sista steget på skalan består av SLK 55 AMG, en värsting för 678 900 kronor med 360 hästar. Den gör visserligen 0-100 km/tim på bara 4,9 sekunder, men det räcker i ärlighetens namn

med 350-versionen. AMG-versionen ser fräck ut, men det finns bättre öppna sportbilar för de pengarna.

Ett starkt argument för SLK är dess goda åretruntegenskaper.

Plåttaket fälls snabbt och paketeras snyggt och med taket uppe blir bilen närapå en fullvärdig coupé. Utrymmet är acceptabelt för de två åkande och med taket nere ryms helgpackningen. Fjädringskomforten är stram på tyskt vis, men Mercedes ingenjörer vet hur man får till bekväm fjädring med bibehållen karosskontroll.

SLK är en Mercedes – på gott och ont.

Följ ämnen i artikeln