Fler XC90 att köpa - priserna på väg ner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-10

Men räkna in den höga förbrukningen

Sveriges mest eftertraktade och prestigefyllda stadsjeep är dyr även som begagnad. Men nu kan du åtminstone köpa en utan att stå i kö. Fler Volvo XC90 till salu tyder på att priserna är på väg ner.

Fel och brister

Några allvarligare barnsjukdomar tycks Volvo XC90 inte lida av om man får tro de svenska kunderna. Känt är i alla fall en garantiåtgärd där bilarna tagits in för uppdatering av mjukvaran.

Felrapporterna är desto fler i USA, där bilen säljs i tiofalt större volymer.

Två större återkallelser har gjorts av årsmodellerna 2003 och 2004. Vid den ena tog Volvo in bilarna för att kontrollera och åtgärda dåligt fastskruvade bältesinfästningar på andra och tredje sätesraden. Den andra rörde 03:or som hade felaktiga sensorer i framhjulen, vilket resulterade i olika felmeddelanden på displayen.

Amerikanska kunder har även rapporterat prob­lem med handbromsen. På några bilar har hjulen låst sig under körning, men i Sverige finns inga bekräftade fall.

På vissa 03:or har den femstegade automatväxellådan fått ny mjukvara för att åtgärda drivförluster mellan tvåan och trean.

Klagomål finns även mot dåligt monterade dörrhandtag och dörrpaneler och elektriska småfel som felaktigheter på de justerbara stolarna och felindikerande varningslampor.

Modeller

Volvo har precis lanserat sin fjärde motor, en V8, men på andrahandsmarknaden finns än så länge tre alternativ. Femcylindriga 2,5T med 209 bensinhästar (vanligast) och D5-dieseln på 163 hk (ovanligast).

Hela 272 hk i sexcylindriga T6 låter mycket, men gör knappast bilen sprittande. Den senare har fyrstegad automat, medan de femcylindriga har femstegade lådor.

Utrymme

XC90 finns med fem eller sju säten. De flesta köpare la till 5?000 kr för de två extra sätena längst bak. De kan fällas ned i bagagerumsgolvet när ingen vill sitta där. När de används är mitten­radens tre stolar individuellt skjutbara.

Framkomlighet

Klättrar duktigt i terrängen, men saknar diffspärrar och lågväxel, vilket visar att den inte är en riktig terrängbil. För den som framlever sitt liv på dåliga eller usla vägar är den däremot en välsignelse. Å andra sidan, är det bara en fyrhjulsdriven, säker bil du är ute efter kanske V70 AWD eller XC70 duger?

Ekonomi

Efterfrågan är stor, men köpkretsen är ändå begränsad med tanke på priset. Och när bilarna får stå ett tag ökar prutchanserna?

Priserna börjar vid 320.000 kr, men då har bilen med största sannolikhet inte utrustning som sollucka, navigator och backvarnare. Bränsleförbrukningen är hög och det ska till en lätt gasfot för att köra 2,5T under 1,25 l/mil.

Dyrare försäkring och högre skatt än standardbilen bör också tas med i kalkylen.

Säkerhet

Antisladdsystem, antivältsystem och fyrhjulsdrift gör färden trygg. Därtill finns en unik huvudskyddande krockgardin och pisksnärtskydd.

Reservdelspriser

Bromsbelägg fram (par): 1?050 kr.

Bromsskivor fram: 2420 kr.

Avgassystem: 6812 kr.

Katalysator: 6500 kr.

Komplett strålkastarinsats: 3341 kr.

Serviceintervall: 2000 mil.

Service, 2000 mil: 3347 kr

Större service, 6000 mil: 5 374 kr

Vanliga fel på XC90

Volvo XC90 2,5T

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln