Volvo: Nya XC90 kör själv – om två år

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2015-02-19

Audi har redan visat att deras 560-hästars självkörande RS7 kan köra runt racerbanor i ilfart.

Men det imponerar inte på Volvo – som själva släpper 100 självkörande XC90 om bara två år.

– Det är inte svårt att bygga en bil som kör av sig själv i 250 km/h runt en bana. Utmaningen är att sätta det i verklig trafik, säger Peter Mertens.

2017 släpps 100 stycken självkörande Volvo XC90 ut till ”verkliga” kunder som i Göteborg ska kunna köra bilarna – utan att köra. Bilarna ingår i ett pilotprojekt som i det långa loppet ska innebära helt självkörande bilar, men det kommer dröja innan hela trafiken kör på autopilot.

– En vanlig missuppfattning är att vi kommer ha bilar som kör helt av sig själva redan i morgon, men så är det inte. Det här kommer ta tid, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development, Volvo Car Group.

”Räcker inte med 99 %”

De hundra XC90-bilarna som levereras om två år kommer att vara fullproppade med radar-, laser- och kamerasensorer som mäter av vägen framför, runt och bakom bilen. Dessutom har Volvo tagit fram en avancerad 3D-karta och ett extremt exakt positioneringssystem för att bilen hela tiden ska kunna veta var den håller hus – och hur det ser ut med mänskliga ögon.

– Bilen måste kunna se, bestämma och agera alldeles själv.

– Det går inte att nöja sig med ett 99 procent tillförlitligt system, utan du behöver komma mycket närmare 100 procent innan du kan låta självkörande bilar beblanda sig med riktig trafik, säger Erik Coelingh, Technical Specialist, Volvo Cars.

Ger känga åt Audi RS7

Samtidigt ger Mertens en känga till Audi och deras självkörande RS7 som ifjol körde runt den tyska racingbanan Hockenheim.

– Det är enkelt att göra show-bilar som kör runt en bana i 250 km/h, men det är mycket svårare och mer komplicerat att göra det i verkligheten.

Men Volvo erkänner också att systemet fortfarande är i sin linda, exempelvis kommer det inte fungera om vägen är helt snötäckt. Då kan kamerorna inte läsa av vägmarkeringarna och bilen vet inte ”var den är”. Samtidigt kommer det krävas att man kör på ”godkända” vägar, vilka i dagsläget omfattar 50 kilometer i och runt Göteborg.

Vilka de 100 lyckligt lottade ”testpiloterna” blir är ännu inte klart. Inte heller vad systemet kommer att kosta, men Volvo är tydliga med att prislappen måste vara överkomlig för vanliga köpare för att kunna komma i omfattande produktion.

Följ ämnen i artikeln