Saab 9-3 Aero

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-22

Pris: 292 500 kronor inklusive bland annat förar- och (urkopplingsbar)

passagerarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås, luftkonditionering (klimatanläggning + 5 000 kr), elhissar, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar, antispinn- och antisladdsystem.

Motor: Rak 4 cyl, 1 988 cm3, 210 hk vid 5 500 varv/min, 300 Nm vid 2 500 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 8,1 s.

Toppfart: 235 km/t.

Förbrukning: 0,85 l/mil.

Längd/bredd/höjd: 442/176/153 cm.

Tjänstevikt: ca 1 570 kg.

Bagageutrymme: 425 liter.

Äga

Saab 9-3 Aero är dyr att köpa, många konkurrenter är betydligt billigare. Visserligen ingår sportutrustning men klimatanläggning måste köpas till. Bra andrahandsvärde lär det dock bli.

Köra

Bra balans, mycket fina vägegenskaper. Underhållande köregenskaper, här finns äkta körglädje. Och en förarplats som är perfekt och lättjobbad.

Komfort

Rymlig och behaglig att åka med, fjädringen är utmärkt. Fina

stolar fram, bekväm bak.

Utrymmen

Finfina fram och överraskande bra även i baksätet. Medelstort bagageutrymme men trång lucköppning, mer svårlastad än gamla halvkombin.

Säkerhet

Saab tillhör av tradition de allra säkraste, nya 9-3 bör inte utgöra något undantag. En reservation är dock på sin plats – bilen är ej krocktestad än.

Känsla

Svårt att hitta något att racka ner på, det finns en helgjuten känsla av kvalitet i nya 9-3. Plus körglädjen, utrymmena, starka motorn och smidiga växellådan.

Helhet:

På tok för dyr. Saab 9-3 Aero kunde fått fem plus men priset är på tok för högt. I övrigt har Saab 9-3 Aero minst lika bra – eller bättre – köregenskaper, tillförlitlighet och säkerhet än konkurrenterna. Men köp hellre 9-3 2,0t, den är 60 000 billigare och (nästan) lika bra.

Följ ämnen i artikeln