Fyra bilar - för nära fyra miljoner

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-01-27

Vi har testat lyxbilarna

Nästan fyra miljoner kronor för fyra bilar.

Riktig lyx kostar.

Men hur smakar det - när Kung Bore preparerat pisten?

På papperet är de förvånansvärt lika.

Audi, BMW och Mercedes har alla V8-motorer på 335, 333 respektive 306 hästkrafter medan Volkswagens nya lyxlimmo, Phaeton, är udda med sin W12-motor på 420 hästkrafter.

V8-bilarna väger alla cirka 2 000 kilo medan W12:an toppar viktligan med hela 2 360 kilo.

En tolva är en tolva

Det betyder i stort sett oavgjort i prestandakampen, om än inte i prestigefighten.

En tolvcylindrig motor är ju ändå en tolva.

Men ska man vara ärlig så kommer Audi, BMW och Mercedes snart kunna köpas med nya tolvcylindriga motorer medan VW går andra vägen och snart får Phaeton V6:a samt samma V8-motor som vi just kör i Audi A8.

Och plötsligt ska bilen ha fyrhjulsdrift för att platsa i den yppersta lyxligan. VW Phaeton och Mercedes har det, självklart också Audi.

Luftfjädring standard

Nya Audi A8 påminner mycket om föregångaren, också nya A8:an är byggd i aluminium. Däremot är luftfjädring (justerbar höjd/reglerbara stötdämpare) för första gången standard. Systemet är förresten i stort sett identiskt med det i VW Phaeton, vilket gör att BMW 745i blir avvikaren i gänget. Den saknar både fyrhjulsdrift och luftfjädring (tillval bak för 8 600 kronor) och frågan är om denna tidigare klassvinnare klarar den tuffare konkurrensen - dessutom på vintervägar.

I fart är 7-serien dock majestätisk att köra. Trots, eller kanske tack vare, konventionell fjädring kommunicerar chassit vägens och greppets beskaffenhet och man flyter fram över asfalten. V8-motorn är länkad till en silkeslent växlande, sexväxlad automat.

Alla dessa bilar klarar av sprinten 0-100 på runt sex sekunder och alla bilarna har en manuell växlingsfunktion till automatlådorna. I BMW sköts detta med knappar på ratten men de sitter lite avigt till och därför låter man helst automaten jobba i fred.

Ansiktslyft

Mercedes förarmiljö är mycket lättfattlig, även om man jämför med andra bilar än 7-serien. S-klassen har nyligen fått en ansiktslyftning och det märks interiört främst på den bredare displayen i mittkonsolen (som nu kan visa tv-bilden i wide-screen) samt att en del reglage är omgjorda. Inga stora förändringar, alltså.

Man sitter gott i S-klass, om än högt. Körställningen funkar ändå vettigt och rattens justeringsmöjligheter är väldigt generösa.

Det som imponerar mest är motorns kraft. Dessutom låter maskinen riktigt mysigt och lite rått.

S-klass är en mycket vilsam bil att färdas många långa mil i, den har luftfjädring som effektivt sväljer ojämnheter och dessutom kan ställas i tre hårdhetsgrader.

S 500 kan nu även fås med fyrhjulsdrift, kallad 4Matic. Systemet fördelar kraften 40/60 fram respektive bak. Spinner något hjul loss, bromsas det upp av bromssystemet. Således ett ganska enkelt system, men det fungerar för våra behov.

Jättemotor

Volkswagen Phaeton har en jättemotor, W12, på sex liter och 420 hästar.

Det borde betyda överlägsna fartresurser även i det här gänget, men på grund av (milt uttryckt) väl tilltagen vikt så håller Folkan endast jämna steg med de andra på landsvägen.

Körställningen liknar den i Mercedes men stolen är dock lägre monterad i Phaeton vilket är positivt. Luftfjädring är standard och kan ställas i fyra lägen med en knapp bakom växelväljaren.

Så nya Audi A8. Nätt och rapp, med en välljudande V8-motor på 4,2 liter, sexväxlad automat med paddlar på ratten.

Elegant både in- och utvändigt. Mycket vägsäker. Luftfjädringen kan ställas i tre lägen, ett mjukt, ett hårt och ett automatiskt där bilen anpassar hårdheten hos dämpningen efter körsättet.

Sladdvänlig

Hur är då dessa lyxbilar på vanliga, kurviga vintervägar?

Jo, Audi A8 är roligast. Den har ypperlig balans och ett fint fungerande fyrhjulsdriftsystem. Styrningen är känslig och direkt, i alla fall jämförd i lyxbilsklassen.

Även BMW är riktigt kul. Sladdvänlig, bakhjulsdriven som den är, men med bra chassibalans. Motorn är sagolik och lådan inte sämre. Styrningen är en aning lättvevad, men bilen går dit man vill i alla lägen.

Mercedes största behållning är motorn, kraftfull och dragvillig från botten. Däremot är styrningen exakt men saknar känsla och Mercan understyr gärna.

Volkswagen, slutligen, är stor, tung och mäktig på vägen. Oerhört snabb när det finns grepp, men i halka bör man ta det lugnt.

Rymliga och tysta

Bästa val?

På vinterväg, något som vi svenskar färdas på under en stor del av året, är de tre fyrhjulsdrivna i det här gänget klart överlägsna den bakhjulsdrivna BMW:n. Möjligheten att kunna höja markfrigången finns även i alla utom 7-serien, det ingår i luftfjädringssystemen.

Detta gör att de tre fyrhjulsdrivna utkämpar sitt eget slag, en fajt som Audi A8 går segrande ur.

Det bisarra är att vi gillar Audi A8 för de egenskaper som inte är typiska för lyxbilar för strax under miljonen. Det är den känsliga styrningen, den snärtiga motorn, det fina chassit och (den relativa) sportigheten.

Komfort?

Tja, alla är femstjärniga, rymliga och tysta. Möjligen kan BMW 745 utses till komfortvinnare i kraft av sitt härliga baksäte. Men skillnaderna är inte stora.

Ekonomi?

Ja, begreppet känns lite främmande när det handlar om bilar för en miljon kronor som slukar bortåt 1,5 liter bensin per mil.

Bara värdeminskningen (166 000 kronor) på VW Phaeton kostar ägaren en ny VW Golf - per år!

BMW vinner ekonomimatchen visar våra uträkningar.

Märkligt är att bilarna kostar så lika. Och att servicekostnaderna kan jämföras med motsvarande för en vanlig Volvo V70.

Robert Petersson, John Argelander

Följ ämnen i artikeln