Faran på vägen – som inte syns

Publicerad 2015-10-05

Polisen: ”Det dummaste är att bli överraskad”

Trots att den återvänder varje år tycks den ändå överraska de flesta.

Vi pratar om årets första halka – och snart kan den slå till mot din väg.

– Det inte allt för många veckor kvar innan man kan snegla på vinterdäcken, men nu gäller det att vara alert, varnar Anders Könberg, chef för trafikpolisen i Jämtlands län.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Varje år tycks årets första halka ta bilisterna på sängen – utan att den ens syns. Oktober månad är en period med kraftiga väderomslag och hittills varma sensommardagar. Men på nätterna kryper temperaturen under nollan och lämnar vägen glashal lagom till morgontrafiken.

– Än så länge har vi inte haft några halkolyckor, men de brukar alltid komma när det blir regn och rusk, säger Anders Könberg som är chef för trafikpolisen i Jämtlands län.

– Att överraskas av halkan är det dummaste. Vissa årstider behöver man tänka brett och därmed förbereda sig på att det kan vara halt. Visst, ena dagen har vi sju-åtta grader varmt och blöt vägbana, men på söndag kan det vara glashalt. Man kanske ta det lugnare, kliva upp lite tidigare och inte stressa fram.

”Extra utsatta ställen”

Vädrets skiftande temperaturer gör att underlaget också varierar stort och Anders råder bilisterna att vara på alerten hela tiden. För även om det är bra grepp för stunden är vissa partier på vägarna extra lömska. 

– Svackor, broar, viadukter och skuggade partier är extra utsatta ställen där det kan vara halt. Det speciella på de här ställena är växlingen mellan bra och dåligt väglag som varierar kraftigt. Växlingen kan ske snabbt och det är inte säkert att man ser det heller, varnar trafikforskaren Anders Ydenius på försäkringsbolaget Folksam.

Däcken du ska se upp med

Inte heller Anders Ydenius har hört om årets första halkolyckor, men råder till försiktighet på vägarna.

– Det finns studier som visar att vi kör lite för fort vid halt väglag, i förhållande till tillgänglig friktion. Vad gäller vinterdäcken råder vi till olika däckstyper beroende på var man bor, men en grundregel kan vara att inte gå på de allra billigaste. Det är viktigt att välja hyggliga och bra märken, med bra forskning bakom sig, som passar vårt nordiska klimat. Se upp för de centraleuropeiska däcken, säger Anders Ydenius.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Erik Gustafsson

Följ ämnen i artikeln