När ska lagen ändras?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2009-12-23

Lastbilar och bussar tillåts köra med sommardäck mitt i vintern

Varje vinter samma sak: Lastbilar och bussar kanar av vägen, ställer sig på tvären och blockerar trafiken i timmar, eller ännu värre – krossar personbilar och orsakar död och svåra skador.

Det handlar om långtradare, svenska och utländska, varubilar och bussar i landsvägs- och kollektivtrafik. Kort sagt om "tunga fordon" som tillåts att köra på sommardäck mitt i värsta snöstormen. Det sker i Lappland, i Skåne och inne i Stockholm. Det sker varje gång det snöar eller blir ishalka.

Får inte vara blankslitna

När vinterdäckslagen infördes för snart tjugo år sedan var politiker och Vägverk på tok för räddhågsna och gjorde så många undantag som möjligt. Ett var att tunga fordon fick köra vidare på sommardäcken, gärna totalt utslitna. Orsaken var åkeribranschen som krävde undantag med motiveringen "Det blir för dyrt. En redan hårt pressad bransch riskerar att slås ut."

I år har kraven på lastbilsdäcken skärps marginellt – de får inte vara blankslitna längre! Fem millimeter mönsterdjup är minimum. Men däcken får fortfarande vara gamla, stenhårda sommardäck.

Vägverket talar om Nollvisionen men tillåter att lastbilar och bussar orsakar svåra olyckor varje vinter. När ändras lagen?

Följ ämnen i artikeln