Porsches värsting blir hybrid

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-23

Lanseras först som tävlingsbil

I höst kommer nya Cayenne som får hybriddrivlina.

Även Panamera ska bli hybrid.

Men första hybriden från Porsche blir en bil för tävlingsbruk och den saknar batteri. På racerbanan bromsar man ofta och hårt till skillnad mot ute i vanlig trafik. Därför har Porsche skippat batteridrivna elmotorer och istället satsat på att återvinna bromsenergin.

Inga batterier

Vid varje inbromsning fungerar elmotorerna som generatorer som laddar en svänghjulsgenerator. Denna energi kan föraren sedan använda för bättre acceleration under cirka 6-8 sekunder. Alltså samma teknik som använts i F1 under förra säsongen men som förbjuds i år.

Inbromsning laddar

De två elmotorerna ger 82 hästkrafter vardera och driver framhjulen. Bakhjulen drivs som vanligt av en boxersexa, i Porsches racerbil GT3 R handlar det om en 4-litersmotor på 480 hästkrafter.

Tanken med bilen är att göra färre depåstopp och premiär blir det på bilsalongen i Genève och första riktigt stora tävlingen blir 24-timmars på Nürburgring i mitten av maj.

Följ ämnen i artikeln