ROND 3: KOMFORT

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-10

Du kör inte Skoda Octavia för att den är snygg eller särskilt kul att köra. Nej, Octavia väljer du för att den erbjuder fina utrymmen. I Citroën C4 drar den billiga kvalitetskänslan i interiören ner betyget, medan den höga säkerheten drar upp det.

Komfort är många olika saker. Fjädring, motorljud, buller från vägen eller vindljud.

Och så själva sittställningen eller möjligheterna att ställa in ratt och stolar. Lägg till antalet prylfack och utformningen av dessa.

Man kan ibland undra över hur bilkonstruktörer tänker när man hittar smala, rundade dörrfack där ingenting (utom möjligen en cd-skiva) passar.

I testgänget är det dock ingen som utmärker sig klart negativt. Varken i fjädrings-, sitt- eller ljudkomfort.

Men skillnaden är ändå stor.

Vad vi först la märke till var att nya C4 inte levde upp till märkets rykte som världsmästare i fjädringskomfort.

C4 är inte dålig, men klarar inte att matcha fjädringskomforten i exempelvis Ford Focus eller Opel Astra.

Faktum är att även VW Golf, Skoda Octavia och Peugeot 307 överglänste nya C4. C4 och 307 bygger på samma bottenplatta, men Citroën har prioriterat köregenskaper före komfort den här gången.

Seat Toledo bjöd också på hög åkkomfort. Riktigt bra stolar, fin fjädring.

Men, tyvärr, Seat Toledo delar cit­ronpriset för kupébuller med Opel Astra och Ford Focus.

I nya Focus sitter man högt, en körställning som passar många. Men förarstolen går inte att justera så långt ner som man kanske vill. Focus har däremot klassens bästa baksäte.

Fram tar Skoda Octavia förstapriset. Fina stolar, bra justermån, lätt att hitta bekväm körställning.

Tvärtom är det i Peugeot 307. Att ställa in ryggstödet på framstolen bjuder ett helt gympapass.

Man måste luta sig framåt och vrida överkroppen för att få rätt vinkel på armen. Sedan gäller det att sträcka sig långt bakåt för att nå den felvinklade spaken.

Synd – eftersom 307:an i övrigt är en komfortvinnare.

Sådana missar gör inte Volkswagen. Golf skulle ha saknat minuspoäng helt om det inte vore för den platta, korta, hårda och för lågt monterade sittdynan i baksätet.

Fram sitter man däremot mycket bekvämt. Och kan njuta av fin, välavstämd fjädringskomfort samt lågt buller.

Med ett högt snitt slår därmed Golf alla i klassen.

Komfort

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln