Bättre – på allt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-16

Nya Volvo V70 en uppsnofsad repris av den gamla modellen

Var 20:e ny bil som säljs i Sverige är en V70. Kan nykomlingen hålla ställningen?

Ja, helt säkert.

Nuvarande V70 har fått kritik av biljournalister för trista köregenskaper, framför allt för okänslig styrning, och för trångt baksäte.

Nykomlingen har betydligt mer känsla i styrningen. Rakt-fram-läget är mer distinkt och bilen styr in snabbare i kurvan. Men det är (lyckligtvis) långt kvar till sportbetonade och sladdgiriga Lill-Volvon C30. V70 håller fortfarande i ordentligt med bakaxeln.

Samtidigt som den blivit roligare på krokiga vägar har den behållit stabiliteten i hög fart.

Ljudnivån påfallande låg

230 km/tim på frifartsmotorvägen väster om Köln var lugnt som tåget, men ljudnivån är påfallande låg, man behöver inte höja rösten.

Baksätet har vuxit ett par, tre, fyra centimeter på alla ledder och när jag som är 176 cm sitter bak är det gott om plats. Ungarna kommer att gilla att de ser fint åt alla håll. De mindre ungarna kommer att gilla nya inbyggda barnstolen med två nivåer och alla som brukar köra långa prylar kommer att gilla det tredelade ryggstödet bak.

Basmodellen av nya V70 får en helt ny etanolmotor på 145 hk och lär bli den ena storsäljaren. Den andra har en diesel på 163 hk. Men vid premiären i Tyskland fanns bara värstingarna, T6 med sex cylindrar, 285 hk och fyrhjulsdrift för 408 000 kr och dieseln D5 med 185 hk för 313 000 kr.

Nya V70 är Volvos viktigaste nyhet, sedan förra V70 för sju år sedan. Och svenskarna har fått en ny favoritbil.

VOLVO V70 D5

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln