Rejäl rivstart på Genèvesalongen

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-03-02

Porshe bjöd på en riktig karamell

I sedvanlig ordning tjuvstartade Genevesalongen redan igår och största smörgåsbordet dukade Volkswagengruppen upp.

Och nu var även Porsche med på förhandsvisningen. Där bjöd sportbilstillverkaren på en riktig karamell i form av en helt ny superbil.

Porsche 918 Spyder eco concept är det korta och kärnfulla namnet på denna läckra arvtagare till Carrera GT.

Precis som namnet antyder finns någon form av miljötänkande, i det här fallet två elmtotorer på 218 hästkrafter som kan driva bilen 25 kilometer enbart på batteridrift. Batterierna är av lithiumjontyp och väger cirka 100 kilo.

Porsche anger förbrukningen till 0,3 l/mil vilket låter för bra för att vara sant, men det stämmer förmodligen om man kör enligt EU-körcykeln där många bilar går snålt. Ska man ta sig från 0-100 på 3,2 sekunder eller utforska toppfarten på 320 km/tim lär dock 3,4-liters V8-motorn vilja ha en del bensin. En viktig siffra för superbilar idag är varvtiden runt Nürburgring och 918 Spyder ska klara det på 7 minuter och 30 sekunder vilket är en mycket imponerande siffra.

Bygger – om intresset är stort

Om intresset är tillräckligt stort kommer Porsche att bygga bilen säger företagets vd Michael Macht och tillägger att man aldrig gjort en konceptbil utan att fullfölja projektet till serieproduktion. Det lovar ju gott för reaktionen här på salongen i Genève lär inte vara särskilt negativ. Möjligen kan jag själv tycka att frontdesignen är mindre lyckad men interiören är däremot superläcker. Och enligt Porsche så kan vi förvänta oss att se åtminstone delar av denna inredning i kommande modeller.

Förutom Porsche superbil visades även nya VW Sharan, Skoda Fabia RS, Bentley Continental Super Sports, en eldriven konceptbil från Seat och Bugattis sanslösa 16 C Gallibier. Lamborghini hade filat på sin Gallardo Superleggera som nu har 570 hästar och är riktigt kvick med 0-100 på 3,4 sekunder. Sist och minst var Audi A1, märkets nya småbil som jag inte kunde låta bli att provsitta. Okej, jag är lång och bilen är liten, men jag trodde ändå att bagageutrymmet skulle rymma mer än tre icakassar. Instrumenteringen bjöd på lite ny design men visst känner man igen sig och detaljkvalitén är fortsatt hög. Slutligen störde jag mig lite på en aning instängd känsla.

I dag visas Volvo S60

I dag blir det Volvo S60 för hela slanten. Undra om ryktena om en kommande R-version stämmer? Ska fråga Odell nu på morgonmötet. Under tiden kan ni kika på några bilder från gårdagens rivstart på salongen i bildspelet här intill.

Följ ämnen i artikeln