Första duellen: BMW 1 mot Audi 3

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-10-04

Vinnaren är inte självklar

Tillbaka till framtiden, hävdar BMW. Come on bara, svarar Audi. 1-serie mot A3. Bakhjulsdrift mot framhjulsdrift. En självklar duell, tycker vi. Men vinnaren är inte lika självklar.

BMW:s nya småbil ställer frågan på sin spets igen:

Bakhjulsdrift eller framhjulsdrift?

Bakhjusdrivna BMW 1-serie möter Audi A3.

De senaste 25 åren har alla småbilar haft framhjulsdrivning.

Och Golfklassen har - tills nu - varit fredad från BMW-inblandning.

Med nya lilla 1-serien kastar sig BMW in i stentuff konkurrens.

En etablerad bil i klassen som inte räds BMW:s entré är Audi A3 som befinner sig i den övre delen av klassen både vad gäller pris och image - två ord som ofta går hand i hand.

I pris skiljer det dock lite grann mellan de två bilarna: Audi vill ha 210 900 kronor för A3 2,0 FSI (tredörrars) och för en BMW 120i får man hosta upp 239 000 kronor.

Men totalekonomin återkommer vi till senare.

Redan när vi ska ta oss ur parkeringsfickorna märks klara skillnader.

BMW:s styrservo är inställt för köttig respons på krokvägar och vid parkeringsmanövrar är den tungvevad.

Lättmanövrerad

Audis elektromekaniska styrning är däremot fjäderlätt i låg fart och man manövrerar bilen med enkelhet.

Efter några mils körning på motorväg kan vi konstatera att både BMW och Audi har för klassen mycket låg ljudnivå i kupén. BMW är aningen tystare, men skillnaden nästan försumbar.

Fjädringskomforten är också god i båda bilarna, men det finns en skillnad.

BMW 120i är lite hårdare fjädrad och det visar sig främst i stadskörning.

Audi A3 är något mjukare i stan men i gengäld känns BMW 120i bättre avstämd för landsväg eller motorväg.

Det förtjänar dock att påpekas - inte heller i fjädringskomfort skiljer det mycket.

Fram sitter man bra i båda bilarna. Audi har de mest generösa framstolarna när det gäller omfång, men när det svänger känns de för platta i utformningen.

BMW:s testbil var utrustad med (ännu ej är prissatta) sportstolar som känns väl intima för min normalbreda ryggtavla.

Dessutom kan ryggstödets sidokuddar justeras elektriskt så att stolen blir ÄNNU trängre.

Det är en fördel vid aktiv körning, men vid lugn motorvägskörning är stolarna för "små" för storvuxna människor.

När det gäller justerbarheten fram så envisas BMW med att ha ryggstödslutningen justerbar i hack, i stället för steglöst med ett vred som i Audi A3.

Detta känns onödigt snålt och somliga kommer säkert finna att de helst vill sitta precis mellan två hack.

Höjdinställningen av stolen i BMW är fjäderbelastad och "avlossas" med en spak på sidan av stolen.

Justera sätet - ingen lek

Tunga förare får häva sig i ratten för att höja stolen och lättviktare kommer avfyras upp i taket och ha problem med att komma ner.

I Audi är höjdinställningen i stället av traditionell pumptyp. Idiotsäkert.

BMW har hårdast säten både fram och bak, men tack vare bra utformning så får man aldrig träsmak. Audi har medelfasta stolar fram och ett rätt hårt baksäte.

Av naturliga skäl så är baksätet i Audi A3 bökigast att ta sig in i, även om fällningen av framstolarna är smidig.

Enklare då att komma in i BMW trots de lite väl smala dörrarna. Snålt med utrymme för fötterna har båda medan Audi har liter mer knäutrymme bak. Men detta är två bilar där tillverkaren inte prioriterat baksätena.

Inte bagage heller för den delen.

Audi rymmer 350 och BMW 330 liter, det är godkänt men inte överbetyg.

Komfortmatchen blir oerhört jämn. Jämfört med konkurrenterna i klassen är både BMW och Audi mycket komfortabla.

BMW har - som alltid - bakhjulsdrift vilket gör den till en särling i Golfklassen.

Helt unik är därför körkänslan, BMW 120i känns i mångt och mycket som en 3-serie att köra och då känns en Focus eller en Golf väldigt avlägsen.

1-serien är perfekt balanserad och dessutom trygg att köra oavsett körförhållanden. Är det halt griper elektroniken (DTC) in och hjälper nästan omärkligt föraren. Systemet fungerar perfekt.

Skön styrkänsla

Styrningen är snabb, exakt och känslan i den tjocka ratten är formidabel. Dessutom kränger 120i bara marginellt oavsett hur man behandlar den.

Det enda man kan klaga på är motorn. Gasresponsen är inte tillräckligt kvick; kraft finns så det räcker men det finns ingen egentlig njutning i att varva motorn.

Sexväxlat

Växellådan är sexväxlad och har fin känsla i spaken och distinka lägen. Dock fortplantas mer vibrationer upp i spaken än på någon annan BMW vi kört.

Audi A3 är riktigt duktig på vägen. Styrningen är tyngre i fart men förmedlar inte lika mycket känsla som BMW, och den sexväxlade lådan funkar prickfritt. Motorn är dragvillig och kraft finns från lägre varv.

På vägen är A3 neutral i uppförandet så länge underlaget har bra grepp. På grusväg blir A3 ganska sladdvillig - den liksom flyter ovanpå vägen. Helt olikt hur den upplevs på asfalt.

Audi vinner ronden kvalitetskänsla, det finns inget bygge med mer solid känsla i klassen. Även om BMW är strax efter Audi i känsla.

När det gäller krocksäkerhet har A3 betyget fyra stjärnor, 1-serien ska Euro Ncap-testas i november.

Nackstöden nackdelen

BMW hävdar att man siktar på fem stjärnor, men vilken bilfabrikant gör inte det.

Båda bilarna har fyra krockkuddar fram och krockgardiner som även skyddar baksätespassagerarnas huvuden.

Märkligt nog saknar BMW aktiva nackskydd. Och Audi ska bygga om sina, de har presterat för dåligt i test.

Audi plockar poäng på utrymmen för de åkande och bagage, BMW 120i är klart roligast att köra och känns avgjort mer modern än A3.

Totalt blir betyget väldigt jämnt mellan tyskarna. Räknar vi samman plussen är de exakt lika, men BMW tappar till sist ett plus på sitt tokhöga pris.

Men låter man i stället känslorna styra - som många gör när man köper en kompaktbil för en kvarts miljon - så vinner BMW klart.

Tack vare körkänslan.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln