Taxibranschen måste regleras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-05-07

V: Arbetsvillkoren är känt usla – tre förslag för att göra dem bättre

Under veckan har Sveriges Radio granskat taxibranschen. Undersökningen bekräftar vad Transportarbetareförbundet larmat om under lång tid: landets taxichaufförer har usla arbetsvillkor.

Av de tillfrågade taxiförarna uppger hälften att de jobbar 12 timmar eller mer varje arbetspass. Närmare två tredjedelar arbetar sex-sju dagar i veckan. Majoriteten av förarna har provisionsbaserad lön, vilket gör att de tvingas arbeta långa arbetspass större delen av veckan för att få det att gå runt.

Vilken annan yrkesgrupp på svensk arbetsmarknad skulle acceptera dessa arbetsvillkor 2015?

Taxiförarnas usla arbetsvillkor har uppmärksammats vid flera tillfällen den senaste tiden. Under våren har medier rapporterat om färdtjänstförarnas kamp för kollektivavtal vid Stockholms läns landstings upphandling – en kamp som borgarna satte stopp för med argumentet att politiker inte ska lägga sig i färdtjänstchaufförernas arbetsvillkor. Därmed kan mindre nogräknade taxibolag fortsätta att tjäna pengar genom låga löner och usla villkor.

Taxichaufförernas oanständiga arbetsvillkor har ett högt pris. I första hand drabbas förarna. Den pressade arbetssituationen och den höga arbetsbelastningen leder till stress, ohälsa och sjukskrivningar. I en del fall misstänks förare ha arbetat ihjäl sig, vilket Transportarbetaren rapporterat om tidigare i år.

I andra hand drabbas kunderna. Uttröttade taxichaufförer som lever på existensminimum kan knappast leverera den kvalitet och säkerhet som förväntas.

Taxibranschens problem bottnar i avregleringen av taximarknaden som genomfördes 1990. Sedan dess har det skett en explosionsartad ökning av antalet taxibilar och taxibolag i Sverige. Merparten av taxiföretagen saknar kollektivavtal. I dag präglas framförallt storstäderna av en överetablering av taxibilar. Taxiförare vi talat med vittnar om en bransch i fritt fall som är i stort behov av reglering.

Vänsterpartiet anser att det är hög tid att ta tag i problemen inom taxibranschen och ge förarna schyssta arbetsvillkor. Vi menar att problemen är alltför omfattande för att kunna lösas i förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. Det kräver att politiken tar sitt ansvar och presenterar förslag som kan lösa de problem som präglar taxibranschen.

Vänsterpartiet har tre konkreta förslag:

För det första vill vi att regeringen tillsätter en snabbutredning av arbetsvillkoren inom taxibranschen i syfte att komma tillrätta med de problem som drabbar många taxiförare i dag.

För det andra vill vi införa en etableringskontroll i syfte att minska överetableringen och reglera antalet taxibilar i ett visst område. Ett första steg bör vara att tillsätta en utredning med uppgift att ta fram förslag på hur en sådan reglering kan genomföras.

För det tredje vill vi att det ställs tydliga krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling av taxiresor. Det är inte rimligt att medborgarna via sin skattsedel ska gynna taxibolag utan kollektivavtal, vilket i förlängningen går ut över taxiförarna.

Vi behöver inte mer fler eländesbeskrivningar av hur illa ställt det är i taxibranschen. Det är allmänt känt. Vi behöver komma till rätta med problemen. Våra förslag är ett steg på vägen mot en sundare taxibransch med bättre arbetsvillkor för förarna.

Emma Wallrup,

trafikpolitisk talesperson (V)

Ali Esbati,

arbetsmarknadspolitisk talesperson (V)