Hur kan ett vedertaget begrepp få stämplas som varumärke?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-18

Jag undrar om jag törs skriva OS? Det är nämligen förbjudet att använda olympiska kommitténs varumärke hur som helst. Det fick bland annat en restaurang i Västerås bittert erfara. Ägaren lanserade under tävlingarna en OS-pizza med köttfärs och lite vitlök och gräddfilsdressing. Det skulle han inte ha gjort! Det blev en dyrköpt läxa.

Svenska olymiska kommittén skickade ett brev och ställde ägaren till svars. De ville veta hur han använt det registrerade varumärket OS. Dessutom krävde de skadestånd på 50?000, men ägaren lyckades i en kompromiss med SOK:s juridiska ombud bara få böta 5?000 kr.

Björn Rosengren som är vice ordförande i olympiska kommittén berättar att de konsekvent letar efter alla som använder varumärket OS. De går igenom annonser och tidningar och sedan kräver de folk på pengar. Det är visst en bra inkomstkälla för kommittén.

Jag tycker det är snudd på omoral. OS är ett vedertaget begrepp, ett vanligt ord i det svenska språket. Hur kan ett sådan ord få stämplas som varumärke? Egentligen borde vi hitta på ett annat ord. Varför ska vi göra gratis reklam i media och dagligt tal för ett varumärke?

Har ni några förslag, vad ska vi i stället kalla OS för?

Mejla oss på debatt@aftonbladet.se.

Lotta Gröning

Följ ämnen i artikeln