Biljetterna för dyra för norrlänningar

Bert Karlsson: Melodifestivalen har förvandlats till ett företagsevent

Det är naturligtvis inte Norrland det är fel på. Det är Melodifestivalen som måste sänka priserna.

För efter publikfiaskot i Luleå i den första tävlingen är det tydligt att landets mest sedda musiktävling har förvandlats. Från en händelse för alla – till ett företagsevent.

I Stockholm och Göteborg sålde biljetterna slut direkt. Efter fem minuter var allt uppköpt, mestadels av företag. Det är företagen som har råd att betala de dyra priser som Melodifestivalen tar ut. Men i Norrland finns det inte lika många företag – och därmed inte lika stor efterfrågan.

Jag vänder mig förstås emot den utvecklingen, inte emot Norrland. Däremot är det under de förutsättningar som råder alldeles fel att lägga två deltävlingar i en landsdel som är mer ekonomiskt påverkad än storstäderna. SVT borde ta de 18 miljoner kronor bolaget får in på telefonrösterna och sänka biljettpriset för att få tävlingen att utvecklas och på sikt överleva.

Det är absolut behjärtansvärt med välgörenhet, men det kan SVT driva i ett annat sammanhang än i Melodifestivalen.

I Luleå var det dessutom en katastrof med skyltningen i stan. Det syntes inte någonstans att det var Melodifestival på gång. Jag har absolut inget emot norrlänningar och när Örnskldsvik arrangerade Melodifestivalen levde hela staden upp. Då var alla med och gjorde deltävlingen till den fest det ska vara.

Det är dessutom märkligt att medierna skriver delar av vad jag säger – och någon annan får det till en helt annan sak. Vill du höra exakt vad jag sagt och säger kan du gå in och titta på min videoblogg på nyheter24.

Bert Karlsson
Skara

Följ ämnen i artikeln