Ni såg inte behoven - det blev hennes död

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2016-10-12

MS-sjuka kvinnans assistent: Det är dags att granska Försäkringskassan

Jag hoppas att den MS-sjuka kvinnan inte dog förgäves, skriver 57-åringens assistent på Aftonbladet Debatt i dag.

DEBATT. Jag jobbar som assistent och har fått uppleva hur en halvsidesförlamad 57-årig kvinna med progressiv MS inte bara tvingades kämpa mot sin sjukdom – utan också mot Försäkringskassan. Efter 12 månaders handläggning kom beslutet om hur lång tid kvinnan behöver för ett toalettbesök.

Försäkringskassan kom fram till, tvärt emot alla intyg, tidsstudier och den MS-sjuka kvinnans egen berättelse, att hon behövde mindre tid med assistans än vad hon tidigare haft. Hur skulle detta gå till? Jo, bland annat en timme mindre per dag för toalettbesök.

Kan handläggaren ha fattat ett felaktigt beslut?

Det dystra svaret är ja, den handikappade kvinnan behövde tiden.

Hon besökte en handikapptoalett i ett köpcentrum i Malmö, ensam, eftersom timmarna inte räckte till. Hon gjorde som handläggaren beslutade. Där inne fastnade hon, kunde inte ta sig ut.

Hon hittades avliden dagen därpå.

Hon hade inte behövt dö om Försäkringskassan hade sett hennes behov.

För över ett år sedan kallades Försäkringskassans handläggare i Malmö till ett hembesök av kommunens biståndshandläggare, som efter samtal med den 57-åriga kvinnan fått veta att hon blivit sämre. FK:s handläggare såg med egna ögon hennes handikapp, lyssnade på biståndshandläggarens utredning och hörde kvinnans berättelse om hur lång tid hon behövde för sina personliga behov. Allt ska tidsbestämmas.

Detta är oerhört förnedrande att behöva berätta. Hur ofta kissar du på dig? Hur ofta missar du nummer två och den hamnar där den inte ska? Hur lång tid tar det? Hur gör ni? 

De flesta av oss fungerar så att vi inte vill att den verkliga sanningen skall upp till ytan. Vi förskönar lite. Så fungerade även den 57-åriga kvinnan. Men hennes läkare, kurator och assistent visste sanningen.

Handläggaren lovade återkomma inom 3-4 månader med beslut om den utökade tid som den MS-sjuka kvinnan ansökt om för sina högst personliga behov. Behov som läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, kurator och biståndshandläggare har bekräftat i intyg.

Trots löftet om handläggningstiden, som även finns på Försäkringskassans hemsida, återkom handläggaren först efter 6 månader i ett mejl – och påstod att någon formell ansökan aldrig gjorts. Tack och lov, var vi flera som såg när den MS-sjuka kvinnan skrev under, med stor möda på grund av sitt handikapp, den ansökan handläggaren hade skrivit ner baserad på kvinnans muntliga framställan.

Men problemen fortsatte.

Nu saknades läkarintyg och handlingar från kvinnans kommun. Efter åtskilliga samtal med läkare, kommun och kundservice på FK visade sig handlingarna vara registrerade sedan ett par månader tillbaka – men de hade "hamnat fel".

Äntligen skulle beslutet fattas, trodde den MS-sjuka kvinnan. Då gick handläggaren på fyra veckors semester. Att byta handläggare var omöjligt trots att det nu gått 9 månader, alltså dubbelt så lång tid som FK utlovat.

I mitten av juli var handläggaren tillbaka och skrev ett kort mejl att ärendet nu skyndsamt skulle slutföras.

Skyndsamt måste betyda något annat i Försäkringskassans värld. Det kom inget beslut.

Först drygt två månader senare, efter 364 dagars handläggningstid och efter att kvinnan hotat med en JO-anmälan kom beskedet: 1 timme mindre assistans per dag för toalettbesök och 30 minuter mindre tid vid dusch.

Den MS-sjuka kvinnan hade således blivit bättre trots sin progressiva sjukdom, enligt handläggaren. Något ingen annan såg.

Skamgränsen är nådd! Ska det ta 12 månader att avgöra hur lång tid vi behöver för ett toalettbesök? Vet en handläggare bättre än vi själva?

Det är dags att granska Försäkringskassan, lagstadga så att ingen handläggare överskrider fyra månaders handläggningstid. En Lex 57-åringen.

Att framföra klagomål hos Försäkringskassan är svårt, du är hänvisad till din handläggare som du inte får byta ut.  Den MS-sjuka kvinnan försökte – hur svårt det är fick hon bittert erfara.

Jag hoppas att den MS-sjuka kvinnan inte dog förgäves.

Ingen skall någonsin behöva sätta livet till på grund av Försäkringskassans dåliga handläggning!

Cecilia, personlig assistent

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln