Höjda lärarlöner är ett måste för skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2015-05-08 | Publicerad 2015-05-07

Helene Hellmark Knutsson (S): Så ska vi vända utvecklingen efter larmrapporten

Ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, har tagit till sig av kritiken i OECD:s rapport om svenska skolan.

Denna vecka presenterade OECD sin slutrapport om svensk skola, ”Improving schools in Sweden: an OECD perspective”. Bland de huvudpunkter som OECD lyfter ingår att kvaliteten på lärarutbildningen behöver stärkas och att läraryrkets attraktivitet behöver höjas.

Regeringen delar den uppfattningen. Skickliga och engagerade lärare är det viktigaste verktyget för att nå kunskapsmålen i skolan. Därför måste vi investera strategiskt i lärarutbildningen och i insatser som gör att fler vill söka sig till läraryrket.

Vid mina besök vid universitet och högskolor har jag prioriterat att besöka lärarutbildningar och där sett det viktiga arbete som redan pågår. Allt ifrån försöken med övningsskolor för att höja kvaliteten på verksamhetsförlagd utbildning till forskarskolor för att stärka forskningsanknytningen vid lärarutbildningen är verksamheter vars utveckling som jag kommer följa noga.

Som ansvarig minister för lärarutbildningen och för arbetet med att stärka läraryrkets attraktivitet arbetar jag också med flera insatser i linje med OECD:s rekommendationer om ökad kvalitet på lärarutbildningen och ett mer attraktivt läraryrke.

Lärarutbildningens kvalitet ska höjas. Höjda antagningskrav är ofta förekommande i skoldebatten, men vi vill även tala mer om att göra lärarutbildningen till ett attraktivt utbildningsval för studenter. Då är det viktigt att även diskutera utbildningens innehåll och utformning. Lärarutbildningen ska ställa hårda krav, men ha god pedagogik och på bästa sätt förbereda studenterna för arbetslivet. Den ska vara en eftertraktad utbildning som är ett tydligt plus i cv:t. Kvalitetsinsatser för lärarutbildningen handlar också om att forskningsanknytningen behöver stärkas på sina håll och att kvaliteten måste säkerställas i den verksamhetsförlagda utbildningen.

Statsministern aviserade redan i regeringsförklaringen en kvalitetssatsning på högskolan. Som ett steg har regeringen identifierat att resurser för ökad kvalitet ska riktas mot bland annat lärarutbildning och förskollärarutbildning. För detta ändamål avsätter regeringen nu 125 miljoner kronor i vårbudgeten. Vi aviserar även att vi kommer att investera 250 miljoner kronor årligen från 2016.

Regeringen vill bidra till att höja statusen och attraktiviteten i läraryrket. En satsning på höjda lärarlöner som stärker yrkets attraktivitet är ett viktigt verktyg för att på sikt bidra till att förbättra resultaten i skolan. Lärarna som kan komma i fråga för lönesatsningen ska vara särskilt kvalificerade för verksamheten och den undervisning som bedrivs. Jag för därför samtal med skolans parter om hur vi bäst använder och fördelar de 3 miljarder kronor på årsbasis som regeringen avser att avsätta för höjda lärarlöner inför budgetpropositionen för 2016. En given förutsättning är att berörda parter tar ansvar för att påtagligt prioritera höjda lärarlöner. Vidare är en utgångspunkt att svensk lönebildning alltjämt ska skötas av de förhandlande parterna på arbetsmarknaden.

Att stärka läraryrket är en förutsättning för att vända utvecklingen i skolan. Därför prioriterar regeringen ovanstående insatser för att stärka läraryrkets attraktivitet genom höjda lärarlöner och investeringar för att höja kvaliteten i lärarutbildningen. Det är investeringar som på lång sikt kommer vara helt nödvändiga för skolans framtid.

Helene Hellmark Knutsson