Så ska OECD rädda svenska skolresultat

Publicerad 2015-05-04

Svenska elevers kunskaper har sämst kunskapsutveckling av samtliga OECD-länder.

Nu har rapporten som ska vända trenden överlämnats till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP):

– Redan idag satsar regeringen på många av de åtgärder som OECD pekar på.

När Pisarapporten 2013 visade på katastrofala siffror för svensk utbildning blev skolfrågan en av de mest debatterade fram till valet i fjol.

Nu har Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) kommit sin analys om vad Sverige behöver göra för att få svenska skolan på fötter.

”Välkomnar rapporten”

Det behövs bland annat ett nytt, nationellt institut med uppdrag att stärka lärar- och rektorskårernas kompetens. Sverige behöver också se över lärarutbildningarna och höja kraven för blivande lärarstudenter, skriver OECD.

Rapporten överlämnades och presenterades av Andreas Schleicher, direktör för OECD:s utbildningsdirektorat och ansvarig för Pisa.

– Vi välkomnar OECD:s rapport och lämnar nu över den till Skolkommissionen. Skolkommissionen ska, baserat på bland annat OECD:s rekommendationer, lämna förslag som syftar till höjda kunskapsresultat, förbättrad kvalitet i undervisningen och en ökad likvärdighet i den svenska skolan. Kommissionen ska redovisa sina förslag senast i januari 2017, säger Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister.

OECD:s rapportens rekommendationer fokuserar på tre områden: förutsättningar som gynnar kvalitet och likvärdighet i alla skolor, en långsiktig personalstrategi för att stödja hög kvalitet i undervisning och lärande, stärkt styrning och ansvarsutkrävande med fokus på förbättring.

Efterlyser förändring

OECD efterlyser också en attitydförändring i klassrummen: Alla elever ska känna att lärarna har höga förväntningar på dem. Samtidigt måste stödet till elever med utländsk bakgrund göras likvärdigt över landet. Det fria skolvalet måste också göras mer likvärdigt, så att alla familjer kan göra medvetna val. Kommuner bör samarbeta med fristående skolor.

OECD vill se att alla inblandade parter drar åt samma håll och att kommuner, friskolor och skolor samarbetar. Dessutom bör Skolinspektionen få ett större ansvar för att skolorna förbättras.

Utbildningsminister Gustav Fridolin:

–  Redan idag satsar regeringen på många av de åtgärder som OECD pekar på. Bland annat har regeringen presenterat ett lågstadielöfte som innehåller riktade insatser mot de tidiga åren i skolan och en långsiktig strategi för att stärka läraryrkets attraktivitet genom att investera i höjda lärarlöner, ett skolforskningsinstitut och åtgärder för att minska lärarnas administrativa börda.

Läs hela OECD:s
rapport