Inte norrlänningarnas fel att festivalen floppar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-09

Luleåbon Ronny Olovsson: Blekt startfält och ökad konkurrens förklaringen

Ronny Olovsson.

Bert, min vän, du resonerar enligt tesen att kunden alltid har fel. Och om Norrland inte går man ur huse och löser de hyfsat dyra plåtarna till Melodifestivalen så är det sålunda norrlänningarnas fel. Inte evenemangets. Inte produkten.?

Jag tror det är en farlig tanke, tvärtom bör nog arrangören lyhört och ödmjukt ta lärdom av att kravallerna uteblivit denna gång. Man måste alltid utveckla och förbättra ett vinnande koncept. Så enkelt och så svårt är det.?

Nu har väl du Bert länge levt i en värld av förenklade lösningar, där till och med Sveriges ekonomi kunde lösas med plastbackar som flyttades på torgmöten och andra i dag mindre lyckade övningar.?Det stämmer att haussen uteblev, men kanske, kanske berodde det på ett relativt blekt startfält där få artister verkligen har en bred fanbase som drar extra folk. Danny var i själva verket den enda förhandsfavoriten som hade lite av stjärnglans där han drog fram.?

Jag tror också att de första nedslagen ute i landet för några år sedan skapade mer av en regional händelse, kanske var kommunerna då mer på tå och fler lokala initiativ togs, men det är alltid risken när du gör något en andra gång. Du kan inte förvänta dig att folk ska stå glansögda med plånboken öppen bara för att du behagar landa just här.

I dag är konkurrensen om både vår tid och våra pengar större än någonsin och i någon mån är vi också som konsumenter mer otrogna än tidigare. Kanske, kanske har SVT och Live Nation varit lite för mycket av fat cats där de fjärrstyrt evenemanget från sin paljettklädda ledningsbunker i Stockholm. Kanske har de faktiskt tagit lite för mycket för givet och inte själva varit aktiva nog för att marknadsföra festivalen på ett effektivt sätt. Jag märkte åtminstone inte av någon festivalyra veckan innan som orkestrerades av SVT eller Live Nation för att bygga eventet. Jag såg inte ens Bert på stan.

Och det är lite väl enkelt att lägga det ansvaret på oss köpare.?De annonser med festivalloggan och datumen som publicerats är – i ärlighetens namn – en ganska intetsägande och myndighetsliknande information som andas stelbent envägskommunikation snarare än uppdaterad kommersiell marknadsföring som säljer upplevelsen via nya medier och pr-aktiviteter.

Kanske, kanske fick också SVT erfara att konkurrenten TV4 med sitt koncept ”Idol” som nyss dragit runt landet (jo, de var nyligen i Luleå de med) mättat marknaden en smula. Kanske, kanske var TV4 rent av flinkare på att kränga sitt event. Kanske, kanske hade de en bättre produkt som lockade fler.?

Jag tror inte att geografin styr detta, jag har inga belägg för att skåningar och sörmlänningar skulle vara mer lättlurade konsumenter som lydigt sväljer det som bjuds. Jag tror att det viktigaste du kan göra som eventproducent är just att lyssna och förstå dina kunder.?Fast, det är klart, det är ju enklare att avfärda oss som idioter...?

Ronny Olovsson
Vd på kommunikationsbyrån Vinter och kräsen Luleåbo,
tidigare nöjeschef på Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln