Aftonbladet storsatsar på feature – Erika Scott ny chef

Publicerad 2023-04-06

Aftonbladet accelererar satsningen på feature och lanserar i vår ett nytt varumärke och sajt under namnet Aftonbladet Livsstil. Samtidigt bygger tidningen en ny organisation för att utveckla både featurejournalistiken och affären – i alla kanaler. Uppdraget att leda satsningen och organisationen går till Erika Scott, en av Sveriges mest erfarna mediechefer.

Erika Scott blir chef över Aftonbladets nya Feature-organisation. Lena Widman ansvarar för Godare och Min Ekonomi, Anna Sundesten för nya sajten Aftonbladet Livsstil och Helena Utter för Plus Feature. Shirine Bauer (infälld) blir affärsansvarig i den nya featureledningen.

Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat en allt starkare digital position inom feature. Flaggskeppet är matsajten Godare som vuxit till en av Sveriges största i sin genre. Ett matuniversum som tillsammans med tv-kanalen Godare har en unik position inom online video.

Nu startar Aftonbladet nästa stora digitala featuresatsning, Aftonbladet Livsstil. Den ska samla och utveckla mediehusets innehåll i ämnen som skönhet, mode, inredning, trädgård, resor och hälsa för Aftonbladet och i sociala medier. 

– Aftonbladet har sista åren blivit oerhört starkt inom feature, vi har experimenterat och testat oss fram. Nu är tiden mogen att samla kraften i ett nytt varumärke och sajt. Vi ser att det stärker hela Aftonbladet när vi engagerar läsare och tittare i dessa ämnen, de vill ha tips, inspiration och läsning och det gäller både online, i sociala medier och i papperstidningen. Dessutom stärker det vårt kommersiella erbjudande när vi kan erbjuda attraktiv kontext inom mat, livsstil och feature i stort, säger Lena K Samuelsson, publisher.

Erika Scott, en av Sveriges mest erfarna mediechefer, leder den nya stora organisationen.

– Hon har lång erfarenhet av både journalistiken, ämnena och affären och kommer att göra ett suveränt jobb som chef för Aftonbladets samlade featureerbjudande, säger Lena K Samuelsson.   

Erika Scott har varit redaktör för Aftonbladet Söndag och magasinschef, de senaste fyra åren har hon haft rollen som redaktionell printchef för både huvudtidning och magasin. Hon har också varit specialtidningschef på Amelia. 

Förutom varumärkena Godare och Livsstil, får Erika Scott nu också yttersta ansvaret för Plus Feature, vertikalen Min Ekonomi samt övriga områden inom feature. Hon kommer dessutom att ansvara för ämnena på tvärs online och print. En ny featureledning skapas under henne med Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil, Helena Utter, chef Plus Feature och Lena Widman, chef Godare och Min Ekonomi. Affärsansvarig i nya featureledningen blir Shirine Bauer, affärsutvecklare och kommersiell videochef på Aftonbladet.

– Det är otroligt spännande att få vara med och utveckla featurejournalistiken inom hela Aftonbladet, i alla kanaler, och jag är privilegierad att få jobba med ett sådant superteam. Tillsammans har vi en featureerfarenhet som är svårslagen, säger Erika Scott. 

Den nya sajten Aftonbladet Livsstil lanseras i maj.

– Det känns fantastiskt kul att vi nu gör den här satsningen på featurejournalistik. Istället för flera små undersajter bygger vi ett helt nytt universum och en naturlig hemvist för allt vårt innehåll, till nytta för både läsare och annonsörer, säger Anna Sundesten, chef för Livsstil.