”Barbro är en härlig symbol”

Publicerad 2015-09-04

Marknadschefen Lina Söderqvist om kampanjen

Nästa vecka släpps kampanjen och reklamfilmen där Åhléns väljer Barbro Boback som ansiktet utåt.

Nu utlovar varuhuset fler icke-stereotypa modeller.

– Vi vill bidra till att bredda bilden av vad som är vackert, säger marknadschefen Lina Söderqvist.

Varför har ni valt att ha Barbro i er kampanj för träningskläder?

– Sportkommunikation ser ofta likadan ut med unga vältränade personer på bild. Vi vill lyfta fram ett nytt sätt att se på träning för vi tycker att träning är för alla. Barbro är en sådan härlig symbol för det. Hon visar att det aldrig är för sent att börja. Det är så otroligt coolt att Barbro började träna när hon var 67 år och mindre än fyra år senare tog VM-guld.

Hur ser ni på äldre människor i reklam?

– Generellt sätt så är reklamvärlden väldigt stereotyp. Äldre människor ser man mindre ofta. Vi vill jobba mot stereotyper.

Det här är även ett annorlunda sätt att visa kvinnor på. Vad tänker ni om de stereotypa kvinnoidealen som finns i reklam?

– Det är egentligen precis samma sak som med äldre människor. Det är viktigt att bryta det stereotypa sättet som människor porträtteras på i reklam.

Så vi kommer inte att få se unga, smala kvinnor i Åhléns kommande kampanjer?

– Jo, de är också vår målgrupp och vi vill att även de ska kunna känna igen sig. Men vi kommer inte bara att ha yngre, smala kvinnor som modeller. Vi är ett varuhus för alla och det ska synas i vår kommunikation över tid.

Kommer vi att få se fler kampanjer från Åhléns med icke-stereotypa modeller?

– Ja, det kommer ni. Men jag kan inte berätta om de planerna just nu.

Annika Jeppsson

Följ ämnen i artikeln