Plantagens fröpåsar får kritik av trädgårdsprofil

Uppdaterad 2018-07-03 | Publicerad 2017-05-24

Fröpåsarna från Plantagens eget märke innehåller märkliga och felaktiga råd, enligt trädgårdsexperten Lena Israelsson.

Felaktiga råd på fröpåsar och misskötta grönsaker som aldrig kommer att växa.
Plantagen lurar sina kunder, anser en trädgårdsexpert.
– Vi kommer se över rutinerna, säger Lena Gross, marknadschef på Plantagen.

I flera år har journalisten och prisbelönta trädgårdsboksförfattaren Lena Israelsson retat sig på Plantagens grönsaksplantor. De senaste två åren är de "under all kritik", hävdar hon. Efter ett besök på en av Plantagens trädgårdsbutiker i södra Stockholm skriver hon på sin blogg om slokande och frostskadade plantor.

– Sen kom jag till grönsaksplantorna. Hade jag fått välja hade jag bara slängt dem på komposten direkt, berättar Lena Israelsson för TT.

Lurar kunder

Det handlar inte heller om en enskild butik, utan flera besök på Plantagens handelsträdgårdar runt om i Stockholm visar på samma problem. Inte heller går det att skylla på frost eller torka, anser Lena Israelsson. Andra handelsträdgårdar har inte liknande problem.

På Plantagen saknas det resurser och det saknas kunskap, enligt Lena Israelsson. Växterna vattnas inte tillräckligt ofta, och plantorna hanteras inte på rätt sätt, hävdar hon.

– Man förstår inte att det är plantans fel, utan det slutar med att man själv tar på sig skulden när plantan inte växer. Vi som kan blir inte lurade, men många nybörjare köper plantorna ändå.

Fröpåsarna från Plantagens eget märke innehåller märkliga och felaktiga råd, säger Lena Israelsson, som säger sig ha påtalat felet för ett år sedan. Aubergine och chili kan sås utomhus enligt anvisningarna och bondbönor kan planteras ut i februari, trots att större delen av Sverige har tjäle i jorden då.

– Det är rent lurendrejeri. Betalar jag femtio kronor för en planta ska den vara livskraftig.

”Ser över rutiner”

Enligt Lena Gross, marknadschef på Plantagen, är bolaget medvetet om problemen med fröpåsarna och förpackningarna kommer att bytas ut omgående.

"Det kan dock ha funnits påsar i butik sedan tidigare som inte dragits tillbaka. Vi ser över rutinerna för detta. Om det är bristande eller ofullständig information gör vi löpande förbättringar.", skriver hon i ett mejl till TT.

Plantagen förklarar att våren i år varit en stor utmaning för hela branschen, med sena frostnätter i maj och kyla i hela landet.

"Det ursäktar självklart inte att växtkvaliteten inte är på topp. Vi gör dock allt vi kan för att ständigt förbättra denna", skriver Lena Gross.

Följ ämnen i artikeln