Kulturkampen har nått vägs ände

Martin Aagård: Vad har egentligen SD använt sin förkrossande dominans över medierna till?

Vad hände egentligen?

Det här var inte högernationalismens stora triumf. Inte socialdemokratins slutgiltiga kollaps heller. Och Moderaterna håller fortfarande den nervösa svenska medelklassens hand.

Det fanns egentligen bara en stor triumf i detta ångestladdade val.

SD vann en totalseger om medieutrymmet. Till och med under upploppet kunde Jimmie äga allt genom att tjafsa lite med SVT. Inte för att han är en statsministerkandidat eller hans parti ett regeringsämne utan bara för att han är Jimmie Åkesson.
Men i ärlighetens namn, vad har SD använt sin förkrossande dominans över valrapporteringen till?
SVT förtrycker oss, buhuu… public service är vänstertomtar, snyft, snyft… Inga löften. Ingen ny politik. Knappt någon politik över huvud taget annan än den som slogs fast redan i början på 90-talet. Stoppa de asylsökande.

Martyrskapet ekar allt tommare för varje val även om Åkesson nu hostar om att hans parti vunnit en stor seger.

Kulturkamp har alltid varit SD:s överordnade strategi. ”Metapolitik” som den kallas av vissa högerideologer. Den är populär på högerkanten eftersom den varit så framgångsrik.


Precis som sina reaktionära kolleger i Europa och USA har SD i åratal bedrivit en militant kampanj för att vinna utrymmet i massmedia, sociala medier, komma in i folks huvuden och i slutändan betraktas som normala.
Och sen då?

Nu när Jimmie Åkesson är helt normal så är han just… en högst normal, ganska dålig politiker.

Kulturkampen verkar ha nått vägs ände.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.