Obama och Springsteen gör poddporr för sossar

Nya poddsatsningen ”Renegades” är som riskfri bilreklam

Publicerad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Bruce och Barack har en dröm, ett hopp, ett liv, en podd tillsammans.
Foto: Rob DeMartin/SPOTIFY
Bruce och Barack har en dröm, ett hopp, ett liv, en podd tillsammans.

KULTUR

Hisspitch: Två snuskigt rika riktiga sköningar möts i en podd för att snacka om hur det var förr.

Taget.

För det är ungefär vad man får när man lyssnar på nya Spotifypodden Renegades: Born in the USA, producerad av makarna Obamas produktionsbolag Higher Ground, där Barack Obama och Bruce Springsteen sätter sig ner för att reda ut det här med rasismen och kärleken till USA.

De berättar inledningsvis att de bara råkar vara polare.
De slår fast att de tror på Amerika. Men att de också är outsiders, regelbrytare – och har en oerhörd empati.
Det blickas tillbaka på barndom och uppväxt, och varje gång det ska bränna till lite kommer bakgrundsmusiken in för att understryka att det som nu ska sägas är något väsentligt.

De förstår varandra, trots att de är så olika.
De vill väl, och de har överlappande erfarenheter.
De älskar folket. Vilka kingar!

Det finns förstås något verkligt angeläget när de två legendarerna diskuterar den rasism som genomsyrat det USA de blivit till i, det finns ögonblick som faktiskt känns. Men det är svårt att komma runt känslan av att det här är pornografi för progressiva, ASMR för socialdemokrater.

Inte någon enda gång under de första två avsnitt som släppts tar den tidigare presidenten och den ikoniske rockstjärnan några risker. De är hopplöst on brand hela tiden.

Jag lär mig precis ingenting och det finns ingen genuin självreflektion eller självkritik i samtalet.

Jag hör bara två superstjärnor som bekräftar varandra.

Du är bäst, mannen!

För två veckor sedan, i samband med Super Bowl, såg vi Bruce Springsteen, dyka upp i en reklamfilm för ett amerikanskt bilmärke. Bossen, komplett med cowboyhatt och inzoomningar när han smular jord mellan fingrarna, i en romantiserad bild av det gamla enade Amerika. Det var rätt fint. För att vara bilreklam. Podden är i allt väsentligt en fortsättning på samma reklamfilm.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.