Att ha rätt i skolfrågan gör en bara förbannad

Snart får vi veta vad ministerns löften är värda

Skolminister Lotta Edholm (L) lovar en ”helrenovering” av friskolesystemet.

Förra veckan kom ännu en rapport om den svenska marknadsskolans misslyckande. Skolverket och UKÄ kunde visa att elever från friskolor klarar högre studier sämre än de från kommunala skolor. Allra sämst gick det för elever som gått på skolor drivna som aktiebolag.

Den här rapporten är ny men bekräftade i huvudsak sådant som redan är känt om friskolors betygssättning: de sätter i högre utsträckning högre betyg än vad eleverna förtjänar. Detta eftersom skolor med höga betygssnitt lockar till sig fler elever vilket i förlängningen ger högre vinst. Det är marknadslogik som styr, inte elevernas väl och ve.

Det är många som länge larmat om problemet med glädjebetyg – själv har jag svårt att glömma Cybergymnasiets ”spöklärare” som överprövade de betyg skolans ordinarie lärare hade satt – men i den här frågan finns det ingen tillfredsställelse i att få rätt. Man blir bara förbannad över att vi har en skola som inte lär de unga värdet av kunskap, som inte lär dem det de behöver för att klara en utbildning. Det finns dessutom en ”skuggförlust” med glädjebetygen: den som fått högre betyg än den förtjänat får sin högskoleplats på någon annans bekostnad. Någon med bättre kunskaper men ett korrekt satt betyg.

 

Men nu ska det bli räfst och rättarting! Det lovade skolminister Lotta Edholm (igen) när hon i måndags kommenterade den nya rapporten i SVT:s ”Aktuellt”. Hon tillhör visserligen Liberalerna, ett av de partier som dels konstruerat, dels mest aggressivt försvarat den svenska marknadsskolan men vet ni, vi skiter i det. Det enda intressanta är om hon levererar det hon lovar: en ”helrenovering av friskolesystemet” där man sätter stopp för systemets ”osunda drivkrafter”.

Just nu arbetar flera högintressanta utredningar på skolans område, bland annat om vinster och om betygen. Regeringen får dem under nästa år och ska sen återkomma till riksdagen med förslag för att komma till rätta med problemen. Som alla vet (utom kanske de stackare som gått i en AB-skola) sitter djävulen i detaljerna – exakt hur dessa förslag utformas avgör hur skolan kommer att utvecklas.

Här kan marknadslogiken vara till hjälp. För om regeringen lägger fram förslag som är skarpa nog kommer marknaden att reagera negativt – precis som för några veckor sen när affärsmannen Roger Akelius ville köpa in sig i skolbjässen Academedia och började tala om att återinvestera vinsterna i skolorna. Det fick aktien att rasa eftersom marknaden bedömde att det snart inte skulle finnas lika mycket att hämta där (och köpet stoppades). Men om marknaden inte reagerar på Edholms försök till reglering, eller ännu värre går upp, kan vi ana ugglor i mossen.

I ”Aktuellt” i måndags sade Lotta Edholm att hon tyckte att det var rimligt att skolägarna även i framtiden kunde ta ut ”en liten vinst”. Ho-hoo?

Valerie Kyeyune Backström njuter inte av en sågning

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.